ارتباط میان سیره پیامبر اسلام (ص) و انقلاب اسلامی ایران - پایگاه خبری قهاوند جوان
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
ارتباط میان سیره پیامبر اسلام (ص) و انقلاب اسلامی ایران

در دیدار هزاران نفر از مردم قم با مقام معظم رهبری ، ایشان با بیان اینکه بیعت با انقلاب ، بیعت با پیامبر (ص) می باشد فرمودند: هرکس امروز با انقلاب و امام خمینی و راه امام بیعت کند به معنای بیعت با پیامبر است و پروردگار کریم به پاداش این بیعت ، دغدغه ، نگرانی و نامیدی را از دل ملت می زداید و اطمینان و آرامش را جایگزین می کند.

در همین راستا حجت الاسلام و المسلمین هادی فلاح در یادداشتی اختصاصی به تحلیل موضوع ارتباط میان انقلاب اسلامی ایران با سیره پیامبر اسلام (ص) پرداخت.

متن یادداشت به شرح ذیل است:

اعتبار جمهوری اسلامی به پیاده کردن احکام الهی و احقاق حقوق مستضعفان است و این همان سیره عملی حضرت رسول(ص) و امیرالمومنین(ع) می باشد، که امام راحل سعی در تحقق عملی آنها در عصر حاضر نموده است.

انقلاب عبارت است از «امر به معروف و نهی از منکری که توسط مردمی آگاه، متحول و شعور یافته با انتخاب و اختیار، به طور همزمان و جمعی در مقابل سلطان یا پادشاه و هیات حاکمه ستمگر، طی مراحلی خاص برای تغییر در ساخت ها ، نهادها ، ارزش های مسلط و به تعبیری بهتر، احیای سنت های رسول خدا و اماته بدعت ها ، تحریفات و منکرات ، تحت رهبری فردی واجد شرایط به طریقی خشونت آمیز، صورت می گیرد».

انقلابی که امام راحل (ره) انجام دادند انقلابی بود که اصل را بر «تربیت انسان های الهی» گذاردند و تاسیس یک جامعه خداپسند را آرمان عالی خود قرار دادند. در این انقلاب فقط تامین معاش دنیوی و آسایش عمومی ملاک نیست، بلکه هدف اصلی به کارگیری این ابزار برای تحقق یک وضعیت متعالی تر در درون جامعه می باشد و آن این که جامعه ای صالح و پاک ایجاد شود که افراد در درون آن بتوانند به تکامل معنوی خویش نایل آیند. انقلاب بزرگ حضرت رسول(ص) نمونه عالی این دیدگاه است و در عصر حاضر «انقلاب اسلامی ایران» را داریم که در نوع خود منحصر به فرد می باشد.

در صدر اسلام به همت والای پیامبر ، انقلابی عظیم با اصول و معیارهای نوین پدید آمد. کرامت انسان ، آزادگی ، عدالت ، رفع تبعیض های اجتماعی و تحول اخلاقی ، محورهای اصلی انقلاب پیامبر (ص) بود. دوران ده ساله حضور پیامبر در مدینه ، از درخشان ترین دوره های حکومت در تاریخ بشری است. عصری که در آن نظام اسلامی پایه ریزی شد و یک الگو و نمونه از حاکمیت دین توسط رسول خدا (ص) برای همه مکانها و همه دورانها ساخته و ارائه شد. در واقع انقلاب پیامبر (ص) و نظام نوین او به منزله نقشه راه برای انسان های کمال طلبی است که در پی پیروی از بهترین و روشن ترین آئین ، هدایت خود را جست وجو می کنند. پیامبر (ص) نظام نمونه خود را درمدینه با شاخص هایی روشن ، استوار ساخت و به بشریت ارائه داد. نخستین انگیزه حرکت آفرین در حکومت پیامبر ، ایمان و عشق به خداست که از سرچشمه دل و جان مردم جوشید و همه وجود آنها رابه حرکت درآورد .

انقلاب مردم ایران به رهبری امام خمینی (ره) و با الگوگیری از شیوه نبی اکرم (ص) در قالب یک انقلاب تمام عیار ظاهر شد و با ماهیت دینی و گرایش عدالت خواهانه ، محیط اطراف خود را متاثر ساخت .

انقلاب اسلامی با پیروی از منش پیامبر برای احیای زندگی پاک و متعالی ، عنصر دین را برجسته ساخت و عطر ایمان را درجهان پراکنده کرد . عدالت خواهی ، توجه به حقوق مردم ، خودباوری ، اعتماد به نفس ، احترام به آزادی و استقلال ملت ها و کار و تلاش بیشتر ، ویژگی های بارز انقلاب اسلامی است که آن را از سایر انقلاب ها جدا می سازد. رهبری انقلاب نیز فردی با ایمان ، شجاع ، مقتدر ، باصلابت ودرعین حال ، ساده زیست و مردمی بود که فضای جامعه اسلامی در پرتو مدیریت الهی او ، صفا و صمیمیتی خاص به خود گرفت و همه را برای رسیدن به هدف الهی مصمم و امیدوار کرد .

آیت الله خامنه ای ،رهبر انقلاب اسلامی، در تعبیر زیبایی این انقلاب را جلوه ای از عظمت حضرت رسول (ص) می خواند و یادآور می شود که پیامبر ، راه و جهت آزادی معنوی ، اجتماعی و عقلانی را به بشر نشان داده و مسیر حرکت را برای همگان مشخص نموده است . در حقیقت ، آنچه که پیامبر مردم را به آن دعوت کرده است ، همان ارزشهایی است که بشر در همه دوره های تاریخ زندگی به آن نیازمند است . درهمین راستا ، انقلاب اسلامی معنویت ، آزاد فکری ، توسعه علم و معرفت ، پایداری در برابر دشمن و توجه به حقوق و اختیارات مردم را سرلوحه کار خود قرار داده است .

رهبر معظم انقلاب اسلامی دراین زمینه می فرماید :« ما طبق همان قوانینی حرکت می کنیم که رسول اکرم (ص) درسخت ترین دوران زندگی به اتکای آن قوانین ، احساس امیدواری می کرد . او به اتکای خدا و قوانین الهی و مجاهدت بسیار سخن می گفت و حرکت می کرد . ما هم به اتکای همین قوانین حرکت می کنیم . چرا امیدوار نباشیم؟ او توانست تاریخ را تغییر دهد و دنیا را تحت تأثیر احکام و نظام خود قرار دهد ، ما هم دنباله رو همان راه هستیم و خواهیم توانست».

قرآن کریم ، رسول خدا (ص) را اسوه و سرمشقی نیکو برای همه انسانها معرفی کرده است. امروز که دنیای اسلام با بصیرت و هوشیاری علیه ستم و بیداد حاکمان شوریده و در حال تغییر است ، تنها با پیش رو نهادن نقشه راه این بزرگترین فرستاده الهی خواهد توانست به اهدافی والا دست بیابد. این همان کاری بود که مردم ایران در جریان انقلاب اسلامی خود انجام دادند و همچنان شاهد نتایج درخشان آن هستند.

لذا اگر ما پیروی از امام و انقلاب را همان پیروی از رسول خدا(ص) می دانیم به این جهت است که راه و مسیر و اهداف انقلاب را همان راه و مسیر و اهداف پیامبر (ص) می دانیم.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد