دعوت رئیس ستاد انتخابات استان همدان از نخبگان برای کاندیداتوری - پایگاه خبری قهاوند جوان
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
دعوت رئیس ستاد انتخابات استان همدان از نخبگان برای کاندیداتوری

محمدابراهیم الهی‌تبار در این نشست نقطه نظرات مهمی را بیان کرد که موضوعات الکترونیک بودن یا نبودن انتخابات در همدان، فعالیت زودهنگام کاندیداها و نحوه برخورد با این تحرکات همچنین تمهیدات ستاد انتخابات استان برای برگزاری بهتر انتخابات اسفندماه را دربر می‌گرفت. اگرچه موضع‌گیری وی در قبال دعوت شدن از نخبگان و افراد شایسته برای حضور در انتخابات نیز قابل توجه بود که وی بر تلاش برای ورود افراد توانمند و تشکیل مجلس همسو با توسعه کشور تأکید کرد.
رئیس ستاد انتخابات استان همدان در ابتدای نشست خبری خود با اشاره به تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تأیید فعالیت‌های هسته‌ای ایران بر آماده شدن کشور برای فضای پساتحریم تأکید کرد و ابراز امیدواری نمود که با این حرکت شعارهای ۳گانه رئیس‌جمهور در ایام انتخابات مبنی بر نجات اقتصاد، تعامل با جهان و احیای اخلاق تحقق پیدا کند.
وی البته تأکید کرد که دولت در مدت تصدی خود توانسته با کمترین درآمد ارزی کشور را به خوبی اداره کند و بسیاری از شاخص‌های اقتصادی ازجمله بیکاری و رشد اقتصادی را به سمت مثبت رشد دهد.
الهی‌تبار سپس با اشاره به در پیش بودن انتخابات دو مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد که دولت یازدهم در نخستین انتخاباتی که برگزار می‌کند سربلند و روسفید بیرون بیاید.
وی بار دیگر به ضرورت مشارکت حداکثری مردم در انتخابات تأکید کرد و گفت که این مهم ملزومات و مقدماتی نیاز دارد که باید فضای مناسب برای حضور مردم، گروه‌های سیاسی و شرکت نخبگان و فرهیختگان ایجاد شود.
رئیس ستاد انتخابات استان همدان با اشاره به تمهیدات صورت گرفته در استان همدان برای انتخابات از تشکیل ۷ کمیته در ستاد انتخابات خبر داد و گفت: یکی از کمیته‌های تشکیل شده در این ستاد فناوری اطلاعات است که حوزه الکترونیکی را دنبال می‌کند.
الهی‌تبار در این‌باره به احتمال الکترونیکی بودن انتخابات در استان اشاره کرد و گفت که استان همدان از زیرساخت لازم برای برگزاری چنین انتخاباتی برخوردار است ولی این شیوه انتخاباتی هنوز موضوع گفت‌وگوی وزارت کشور و شورای نگهبان است و هنوز مشخص نیست که در استان باشد.
معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان از ۴ برابر شدن پهنای باند اینترنتی در استان خبر داد و خاطر نشان کرد که در حوزه فناوری ۹۷ درصد شعب اخذ رای استان به شبکه‌های آنلاین متصل شده‌اند و استان همدان در این زمینه در کشور پیشتاز بوده است.
الهی‌تبار همچنین گفت که ۲۳ مرحله از ۲۵ مرحله انتخابات آینده الکترونیکی خواهد بود و فقط مراحل اخذ رای و شمارش آراء دستی است که با الکترونیکی شدن این دو مرحله هم اتوماسیون خواهند شد.
دیگر کمیته تشکیل شده که رئیس ستاد انتخابات استان به آن اشاره کرد کمیته استعلام و حراست بود. الهی‌تبار خاطرنشان کرد که در انتخابات مجلس خبرگان این کمیته وظیفه‌ای نخواهد داشت چرا که بررسی صلاحیت داوطلبان بر عهده هیأت‌های نظارت خواهد بود اما برای کاندیداهای مجلس این کمیته از مراجع ۴گانه استعلام خواهد کرد.
وی از اتمام کار انتخاب هیأت‌های اجرایی استان خبر داد و گفت: از روز شنبه با دستور وزیر کشور به فرمانداران کار ثبت‌نام داوطلبان انتخابات مجلس آغاز خواهد شد.
رئیس ستاد انتخابات استان همدان سپس پاسخگوی سؤالات خبرنگاران شد.
 آیا گزارشی از ثبت تخلفات تبلیغات زودهنگام انتخاباتی در استان داشته‌اید؟
برابر بر آوردی که ما از سطح استان داریم تاکنون ۱۰۰ کاندیدا شناسایی شده‌اند که در حال فعالیت انتخاباتی‌اند اما تا بحال گزارشی تحت عنوان تخلف انتخاباتی به دستمان نرسیده است البته در حال رصد تحرکات داوطلبان هستیم که گزارش آن توسط فرمانداری‌ها جمع‌آوری می‌شود تا در زمان بررسی صلاحیت‌ها به هیأت‌های اجرایی ارائه شوند. هیأت نظارت هم کار را دنبال می‌کنند بعلاوه آن کمتیه‌ای تحت عنوان پیشگیری از جرایم انتخاباتی هم در حال فعالیت است.
  تخلفات انتخاباتی در فضای مجازی آیا رصد می‌شود؟
بحث حضور کاندیداها در فضای مجازی موضوع جدیدی است که البته بنا برگفته‌های رئیس ستاد انتخابات کشور این موضوع پیگیری خواهد شد. ولی آنچه مسلم است این است که هر فعالیتی در فضای حقیقی و غیرمجازی تخلف باشد در فضای مجازی هم تخلف محسوب می‌شود. در این‌باره در نشستی که امروز با فرمانداران و بخشداران با نهادهای امنیتی داشتند هم هماهنگی‌هایی صورت گرفته است. البته شعبه‌ای برای رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در همدان تشکیل نشده اما رصد فضای مجازی آغاز شده است.
 دغدغه برخی کاندیداها و نخبگان موضوع رد صلاحیت‌هاست. چه تمهیداتی برای این روند در نظر گرفته شده چون دیده شده که برخی کاندیداها در لحظات آخر تأیید صلاحیت می‌شوند و این موجب تضییع حقشان شده است؟
در بررسی صلاحیت‌ها دو مرجع دخیل‌اند. هیأت‌های اجرایی و هیأت‌های نظارت در مورد هیأت‌های اجرایی مبنای بررسی صلاحیت‌ها قانون و استعلامی است که از مراجع ۴گانه اخذ می‌شود. قانون در مفادی شرایط انتخاب‌شوندگان را ذکر کرده است. البته هیأت‌های نظارت ملاکشان احراز صلاحیت است.
 گلایه از سطح اطلاع‌رسانی ستاد انتخابات استان وجود دارد که نمونه آن برگزاری این نشست در فاصله یک روز به آغاز ثبت‌نام‌هاست؟
ما چند جلسه ستاد انتخابات را که تشکیل شده اطلاع‌رسانی کرده‌ایم اما اینکه چرا این جلسه امروز بوده به خاطر سفر بنده به کربلا بوده که شاید باید این گفت‌وگو را زودتر انجام می‌دادیم. البته استفاده از ظرفیت رسانه‌ها یکی از برنامه‌های ماست و یکی از ابزارهای مشارکت حداکثری همین است.
  دیده شده که برخی تشکل‌ها و نهادهای عام‌المنفعه با عنوان کمک و کار خیر تحرکاتی را آغاز کرده‌اند که رنگ و بوی انتخاباتی دارد و برخی ها هم با کاندیداها ارتباط دارند با این اقدامات چه برخوردی دارید؟
این درست است و عده‌ای در قالب فعالیت‌های فرهنگی می‌خواهند کارهای سیاسی بکنند اما قطعاً افکار عمومی این اقدامات را رصد خواهد کرد و حساسیت نسبت به آن وجود دارد در مجموع این تحرکات هم جمع‌بندی می‌شود کما اینکه شب گذشته هم موردی در این‌باره به یکی از فرمانداران گوشزد شد که پیگیری کنند.
باتوجه به تأکید مسئولان بر حضور حداکثری و مشارکت مردم چه راهکاری برای حضور نخبگان و شایستگان در انتخابات اندیشیده شده است؟
مجلس جایگاه مهمی دارد و به فرموده بزرگان عصاره ملت است. جای تبدیل شعارها به شعور است باید انسان‌های بزرگی به این نهاد ورود پیدا کنند. تمام تلاش ما این است کسانی که این مصادیق را دارند وارد مجلس شوند. تأکید رئیس‌جمهور هم حضور همگان در صحنه است و همه دستگاه‌ها باید به این روند کمک کنند. رویه دولت بر این است که بهترین‌ها در عرصه انتخابات مجلس حضور پیدا کنند. ما از نخبگان و شخصیت‌های مرجع برای حضور افراد تأثیرگذار دعوت می‌کنیم؛ چراکه به گفته رئیس‌جمهور مجلس باید در شان ملت تشکیل شود و بتواند در جهت توسعه کشور و تقویت و اعتلای نظام حرکت کند و این مهم است که انسان‌های باسواد، بادانش و باتجربه بتوانند در عرصه حضور پیدا کنند.
 دیده شده که به همراه کاندیداهای نمایندگی مجلس در برخی شهرستان‌ها برخی مسئولان و مدیران همراه شان هستند آیا این موضوع را رصد می‌کنید؟
ما در ابتدا به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرده ایم که استفاده از امکانات دولتی به هر شکلی له یا علیه کاندیداها ممنوع است و تخلف محسوب می‌شود. اما اگر مدیری خارج از ساعات اداری و با عنوان شخصیت حقیقی خود نه به عنوان مدیر با کاندیدایی باشد یا اظهارنظری شخصی داشته باشد این ممنوعیت قانونی ندارد اما اگر از عنوان حقوقی‌اش استفاده کند این تخلف است البته ما به همکاران گفته‌ایم که از این موضوع دوری کنند حتی به نمایندگان فعلی هم این توصیه را داشته‌ایم. اگر این مسأله در ساعات اداری باشد قطعاً با آن برخورد می‌کنیم.
 دغدغه تعرض به سخنرانی‌ها در ایام انتخابات وجود دارد آیا برای این موضوع فکری شده است؟
در این‌باره بحث‌هایی در شورای تأمین استان داشته‌ایم. ما اگر خواهان مشارکت حداکثری هستیم یکی از ملزوماتش ایجاد فضای مناسب سیاسی برای ابراز عقاید در چارچوب نظام است. همه اهتمام اعضای شورای تأمین استان و نهادهای اثرگذار و مدیریت ارشد استان بر این است که تمامی مراسم و تجمعات قانونی برگزار شوند و از آنها حمایت شود.
 آیا موضوع الکترونیکی شدن انتخابات در همدان هم دیده شده؟
تاکنون هیچ ابلاغی از وزارت کشور نداشته‌ایم اما زیرساخت لازم برای برگزاری آن را داریم. وزارت کشور در حال پیگیری موضوع است و امکانات و منابع را هم پیش‌بینی کرده است.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد