مردم زمینه را برای خودشناسی در ماه رمضان فراهم کنند - پایگاه خبری قهاوند جوان
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
مردم زمینه را برای خودشناسی در ماه رمضان فراهم کنند

آیت‌الله غیاث الدین طه‌محمدی ظهر امروز در خطبه‌های عبادی سیاسی نماز جمعه همدان با اشاره به اینکه در ماه مبارک رمضان باید به دنبال خودسازی باشیم اظهار داشت: در این ماه باید خود را به نحوی بسازیم که در مقابل گناهان و اشتباهات ماه‌های دیگر مصون بمانیم.

وی با بیان اینکه اصولی‌ترین و زیربنایی‌ترین بحث در ماه مبارک رمضان یاد دادن و یاد گرفتن است افزود: این مسئله از همه مسائل در این ماه مهم‌تر است.

نماینده ولی فقیه در همدان با تاکید بر اینکه باید بیاموزیم که خود را بشناسیم و نحوه خودشناسی را نیز به دیگران یاد دهیم گفت: مقدمه خداشناسی در خودشناسی است.

وی انسان باید به خود بیاندیشد که چه است و برای چه چیزی به این دنیا آمده است، اضافه کرد: انسان دارای چهار نفس یا چهار روح است اول نفس یا روح نباتی دوم نفس حیوانی سوم ناطق و قدیسه و چهارم روح کلی انسانی.

محمدی افزود: باید در دانشگاه‌ها و محافل علمی احادیث و روایت مربوط به خودشناسی به مردم گفته شود تا جامعه بتواند به خوبی خودشناسی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه همه بر این باورند وزن انسان به اندازه وزنی جرمی اوست افزود: در صورتی که این طور نیست بلکه این عالم اکبر تماماً در وجود یک انسان جمع شده و در واقع وزن علمی و معنوی انسان به اندازه تمام عالم هستی است.

امام جمعه همدان اظهار داشت: پیچیدگی انسان بی حد و وصف است و درمان همه دردها نیز در وجود خودش است.

وی با تاکید بر اینکه ما انسان‌ها بسیار خود را دست کم گرفته‌ایم گفت: این دست کم گرفتن باعث به وجود آمدن ضرر و زیان‌های زیادی شده است.

محمدی اضافه کرد: باید یادمان باشد که اولین نسخه نوشته شده توسط خداوند متعال نسخه انسان است و انسان نیز آیینه جمال خداوند است.

وی با بیان اینکه آیینه‌های مختلف و کوچک و بزرگی وجود دارد افزود: همه موجودات کوچک و بزرگ در عالم هستی آیینه وجود خداوند هستند ولی انسان است که آیینه تمام‌قد خداست.

امام جمعه همدان با بیان اینکه از این موضوع می‌توانیم معنی بزرگی انسان را در عالم هستی دریابیم، خاطرنشان کرد: ماه رمضان یک دوره کلاس آموزشی است تا از تاریکی‌ها دور شویم تا آیینه تمام‌قد خداوند در وجود من و شما تجلی کند.

وی ابراز کرد: می‌توان گفت این تجلی فقط در ماه مبارک رمضان وجود دارد و در دیگر ماه‌ها جواب نمی‌دهد پس باید از فرصت به دست آمده استفاده لازم را ببریم.

امام جمعه همدان با اشاره به آیاتی از قرآن کریم از زبان خداوند خطاب به شیطان رانده شد اظهار داشت: از این آیات می توان فهمید که خداوند برای آفرینش انسان نسبت به موجودات دیگر بهای بیشتری داده است.

وی با طرح این سئوال که حال که ما به این میزان ارزش داریم پس چرا این همه عقب‌افتادگی و درماندگی در انسان‌ها دیده می‌شود؟ افزود: دلیل این موضع این است که ما نتوانسته خود را بشناسیم و دیگران را در خودشناسی یاری دهیم.

محمدی ابراز داشت: انسان اگر غرق در فساد شود از هیچ فساد دیگری روی برنمی‌گرداند و تا زمانی که خود را از نفس اماره رها نکند به نتیجه نخواهد رسید.

وی در خطبه دوم با اشاره به برگزاری همایش «مرگ بر آمریکا» در باغ‌موزه دفاع مقدس اظهار داشت: از کم و کیف و نقاط ضعف این برنامه اطلاع آنچنانی ندارم ولی حضور مردم در این همایش نشان از بیداری ملت ماست.

نماینده ولی فقیه استان همدان با تاکید بر لزوم برگزاری این گونه همایش‌ها در سطح استان گفت: حضور مردم در این همایش در مرحله دوم نشان از نبود افسردگی و گوشه‌گیری در استان ماست که جای شکر بسیار دارد.

وی از اتفاق دوم هفته گذشته نیز سخن راند و تصریح کرد: تشیع شهدای گرانقدری که در شرایط واقعاً طاقت‌فرسایی شهید شده‌اند بسیار عظیم انجام شد و باعث شد مقام معظم رهبری به جز پیامی که به شهدا داده‌اند پیام ویژه‌ای نیز به شرکت‌کنندگان این مراسم بدهند.

محمدی در ادامه با اشاره به سفر هیئت همدانی به تاجیکستان گفت: همدان افتخارات فراوانی دارد که فراموش شده‌اند افتخاراتی همچون میرسیدعلی همدانی .

وی در پایان با اشاره به اینکه استاندار همدان و اساتید دانشگاهی دست به دست هم داده‌اند تا بتوانند این استاد بزرگ را به مردم بشناسانند از برگزاری همایش میرسید علی همدانی در مهرماه سال جاری خبر داد.

 

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد