آخرين وضعيت رد صلاحيت كانديداهاى همدان در هيات هاى اجرايى - پایگاه خبری قهاوند جوان
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
آخرین وضعیت رد صلاحیت کاندیداهاى همدان در هیات هاى اجرایى

به نقل از همدان پیام ؛ گذشت از مرحله دوم با روی باز هیأت‌های اجرایی؛ این کوتاه‌ترین تفسیر و برداشتی است که می‌توان از گذر نود و هشت درصد داوطلبان انتخابات دهمین دوره مجلس از مرحله بررسی صلاحیت‌ها از سوی هیأت‌های اجرایی داشت.
این میزان تأیید شده در حالی حایز اهمیت است که از جمع ۲۹۷ داوطلب انتخابات تنها ۶ نفر یعنی ۱۷درصدشان فاقد صلاحیت برای کاندیداتوری تشخیص داده شدند یا خود انصراف داده‌اند.
تشخیصی که از ابتدای این مرحله دولت تأکید داشته بر اساس مر قانون و استعلام از مراجع ۴گانه بوده و سلیقه و گرایشات جناحی تأثیری در آن ندارد.
میزان تأییدشدگان هم حکایت از اجرای این عقیده در دولت را دارد تا بیشتر داوطلبان-  ۹۸درصد – با داشتن حداقل شرایط کاندیداتوری از مرحله بررسی صلاحیت نخست به سلامت عبور کنند.در این بین بیشترین درصد تأییدشدگان در استان به نسبت داوطلبان را حوزه انتخابیه بهار و کبودراهنگ با ۱۰۰ درصد تأییدی داشته هرچند که در اسدآباد هم این نسبت برقرار شده اما با توجه به تعداد کاندیداهای بهار و کبودراهنگ تأیید کامل داوطلبان از نکات برجسته مرحله نخست بررسی صلاحیت‌ها در استان است.
در تویسرکان هم ۲۵ نفر از ۲۷ داوطلب مهر تایید هیأت اجرایی را گرفتند آن ۲ نفر هم انصراف دادند تا پس از حوزه بهار و کبودراهنگ و اسدآباد تویسرکان بیشترین تأیید شده را در این مرحله به خود اختصاص دهد.
گفتنی است بیشتر داوطلبان انصرافی کسانی بودند که نقص مدارک و یا منع قانونی برای کاندیداتوری داشته‌اند. در حوزه حساس همدان و فامنین هم نسبت افراد رد شده بسیار کم بوده تا بیشتر کاندیداها با داشتن حداقل شرایط از این فیلتر عبور کنند. در ملایر هم وضعیتی مشابه مرکز استان حاکم بوده و بیشتر داوطلبان مهر تأیید هیأت‌های اجرایی را گرفتند.
بر اساس اعلام ستاد انتخابات کشور اسامی داوطلبانی که صلاحیتشان از سوی هیأت‌های اجرایی تأیید شده امروز اعلام می‌شود و نتیجه در اختیار هیأت نظارت استان‌ها قرار می‌گیرد. بر همین اساس دبیر ستاد انتخابات استان همدان نیز در گفت‌وگو با همدان‌پیام اظهار کرد:‌ داوطلبانی که با آنها تماسی حاصل نشده به معنای تأیید صلاحیتشان است.
معنای مخالف این گفته آن است که داوطلبان رد صلاحیت شده با تماس تلفنی از این موضوع آگاه می‌شوند و البته پس از آن فرصت اعتراض و رسیدگی پرونده را خواهند داشت.
روال ادوار گذشته انتخابات نشان داده که روند بررسی صلاحیت‌ها تا نزدیک مهلت قانونی تبلیغات انتخابات ادامه خواهد پیدا می‌کند. اما هرچه باشد امروز روز سرنوشت‌سازی برای داوطلبان پاشنه کشیده انتخابات است تا با خاطری جمع‌تر تحرک انتخاباتی داشته باشند.

تاییدصلاحیت ها در همدان
بیم و امید کاندیداها در مرحله دوم تأیید صلاحیت‌ها

اما تأیید صلاحیت در هیأت‌های اجرایی به معنای اتمام کار و نهایی شدن تأیید داوطلبان انتخابات نیست. از امروز پرونده‌های تأیید صلاحیت‌شدگان به هیأت‌های نظارت استان‌ها ارجاع می‌شود تا مرحله دوم بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان آغاز شود. این شورا در مقام نظارت بار دیگر صلاحیت داوطلبان را مورد بررسی و واکاوی قرار می‌دهد که البته جنس کار آن تفاوتی اساسی با هیأت‌های اجرایی دارد.
شورای نگهبان در موضوع بررسی صلاحیت داوطلبان احراز صلاحیت را محور قرار داده که احتمالاً ریزش نسبی دیگری در بین داوطلبان به همراه خواهد داشت.
در این مرحله می‌توان گفت برخی کاندیداها که برگه تأیید صلاحیت را از ادوار گذشته داشته‌اند خیال راحت‌تری نسبت به جدیدالورود‌ها دارند. از جمله آنها نمایندگان فعلی و برخی از نمایندگان ادوار گذشته استان در مجلس هستند.
در جمع دیگر کاندیداها نیز سه گروه دیده می‌شود که تأیید صلاحیتشان یا مسبوق به سابقه بوده و یا با اما و اگر روبه‌روست.
در لیست ۱۶ نفره نمایندگان فعلی و ادوار مجلس که یک گروه از دواطلبان انتخابات را تشکیل می‌دهند از تأیید صلاحیت خود از سوی هیأت اجرایی اطمینان خاطر داشته و آنچنان که اعلام شده از این فیلتر عبور کرده‌اند.
برخی از این کاندیداها اما نگرانی شان بیشتر برای مرحله بعدی بررسی صلاحیت‌هاست این نفرات پیش از این هم زمزمه رد صلاحیتشان شنیده شده است که بیشتر هم در اردوگاه اصلاح‌طلبان قرار دارند. این نگرانی فقط هم در گروه نمایندگان ادوار گذشته محدود نمی‌شود بلکه تعدادی از داوطلبان جدیدالورود و دارای گرایشات جناحی هم اضطراب گذر از این مرحله را دارند.
در مقابل اما طیف دیگر از داوطلبان شناخته شده که در دوره گذشته نیز حضور داشته و تأیید صلاحیت شده‌اند با خیال راحت‌تری ادامه کار می‌دهند که شمار قابل توجهی هم هستند.
در گروه جدیدالورودهای ناشناخته اما شرایط کاملاً از دوطیف فوق متفاوت بوده است. جدیدالورودهایی که دارای مدارک تحصیلی و شرایط حداقلی بوده‌اند از این باب دغدغه ای نداشته و در ردیف تأیید صلاحیت شده‌ها قرار گرفتند اما برخی از این داوطلبان از فیلتر استعلام‌های مراجع قضایی یا امنیتی عبور نکرده و در این مرحله از ادامه رقابت باز ماندند. ریزشی که در دوره‌های گذشته نیز کما بیش وجود داشت.
آنچه تجربه دوره نهم مجلس نشان می‌دهد باقی ماندن نصف بعلاوه چند درصد داوطلبان برای رقابت نهایی خواهد بود. هیات‌های نظارت از امروز ۱۰روز فرصت رسیدگی به پرونده‌های داوطلبان انتخابات را خواهند داشت. اما از سوی دیگر در انتخابات مجلس خبرگان رهبری بر اساس اطلاعیه شورای نگهبان داوطلبان مشمول امروز در آزمون فقهی باید شرکت کنند.

دریافت اعتراض داوطلبان از ۱۶ دی‌ماه

هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، در اطلاعیه‌ای، زمان دریافت شکایات داوطلبان معترض به نظر هیأت‌های اجرایی حوزه‌های انتخابیه را اعلام کرد.
به گزارش ایرنا از اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان در این اطلاعیه آمده است: آن دسته از داوطلبان نمایندگی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی که بر اساس نظر هیأت‌های اجرایی حوزه‌های انتخابیه تأیید صلاحیت نشده‌اند، «به استناد تبصره ماده ۵۱ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی» می‌توانند از تاریخ ابلاغ فرمانداران و بخشداران مراکز حوزه‌های انتخابیه حداکثر ظرف مدت ۴ روز از تاریخ ۱۶ دی ۱۳۹۴ لغایت ۱۹ دی‌ماه ۱۳۹۴ از ساعت ۸ صبح تا ساعت ۱۶ به دفاتر نظارت و بازرسی انتخابات در استان‌ها و در تهران به آدرس: تهران، خیابان شهید مطهری، خیابان میرعماد، محل فرمانداری تهران مراجعه و پس از دریافت فرم، شکایت خود را تنظیم و پس از تحویل رسید دریافت نمایند.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد