افراد ممنوع‌السخنرانی نداریم/ تشکیل ۳۸حزب و تشکل‌سیاسی در استان همدان - پایگاه خبری قهاوند جوان
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
افراد ممنوع‌السخنرانی نداریم/ تشکیل ۳۸حزب و تشکل‌سیاسی در استان همدان

مدیرکل سیاسی وزارت کشور گفت: در کشور لیست سیاهی که در آن چه کسی می تواند صحبت کند یا نکند نداریم و تاکنون هیچ نهاد یا دستگاهی نیز افراد ممنوع السخنرانی را مشخص نکرده اند.

به نقل از  اداره کل سیاسی و انتخابات استانداری همدان، محمد امین رضازاده در نشست با احزاب و تشکلهای سیاسی همدان افزود: اگر هم افراد ممنوع السخنرانی مشخص شده به صورت محدود و با توجه به احکام قضایی بوده است.

وی اضافه کرد: بنابراین فعالیت احزاب در همه جای کشور مشکلی ندارد و به راحتی می توانند سخنرانهای مورد نظر خود را دعوت کنند.

وی بیان کرد: با توجه به آمار تسهیلات لازم برای تسریع در تشکیل دفاتر فرعی احزاب در استان همدان فراهم شده است و در این خصوص همدان مشکلی ندارد.

مدیر کل سیاسی وزارت کشور اظهار کرد: ۲۵۰ حزب در کشور به ثبت رسیده که برگزاری جلسه وزارت کشور با همه احزاب امکان پذیر نیست با این وجود این نشستها باید در استان برگزار شود.

رضا زاده افزود: احزاب ملی و کشوری حدود ۶۰ جلسه تاکنون برگزار کرده اند که وزیر کشور در پنج جلسه، معاون سیاسی وزارتخانه در ۱۵ جلسه و سایر مسئولان در بیشتر جلسه ها حضور داشته اند.

وی در خصوص خانه احزاب نیز گفت: خانه احزاب پس از ۱۰ تا ۱۱ سال با حضور همه طیف ها و سلیقه ها در کشور تشکیل شد و مقرر شد سلایق سیاسی اصلاح طلب، اصولگرا و مستقل به صورت دوره ای این تشکل صنفی را اداره کنند.

مدیر کل سیاسی وزارت کشور اضافه کرد: اساسنامه خانه احزاب نیز اصلاح و دوره اعتبار آن سه ساله شده است و به توافق رسیده اند که هر سال مسئولیت آن به یک طیف سیاسی سپرده می شود که سال اول به دست اصولگرایان سپرده شد.

رضایی بیان کرد: ضرورت تشکیل خانه احزاب در استان همدان احساس می شود و مسئولان این امر به دنبال ایجاد ساز و کارهای مناسب آن هستند همچنین احزاب استانی هم می توانند چنین تشکلی را مستقل در استانها ایجاد کنند.

وی اظهار کرد: رسیدن به چنین ظرفیتی که در کشور همه علائق سیاسی در کنار هم با تعامل به بحث و تبادل نظر بپردازند بسیار پسندیده است.

وی افزود: این که گفته می شود کار حزبی هزینه دار هست غیرقابل انکار و قابل قبول است و با توجه به سیر تاریخی کشور این امر بطور کامل محسوس تر می شود.

مدیر کل سیاسی وزارت کشور اضافه کرد: با نگاه به سابقه برخی از احزاب و ارتباط آنها به خارج از کشور این فکر برای مردم تداعی می شود که به احزاب نمی توان اعتماد کرد که اصلاح این تفکر زمان بر است.

رضایی بیان کرد: با نگاهی به دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و شمار زیاد داوطلبان نمایندگی می توان دریافت که احزاب جای خود را در جامعه دارند پیدا می کنند.

وی در خصوص برخی الزامات تقویت و واقعی شدن فعالیتهای حزبی، ارتقای معرفت عمومی شهروندان از کارکرد مثبت احزاب ، توسعه متوازن اصول عمومی توسعه در کشور ، رفع ایرادات حقوقی نظام انتخاباتی کشور، تقویت تشکیلات پایدار حزبی در مناطق و شهرستانها ، ارتقای بنیه تئوریک فرهنگ حزبی در کشور ، رفع آسیبها و مؤلفه های بی اعتمادی میان نخبگان سیاسی و رفع برخی دغدغه های نظام سیاسی از فعالیت احزاب مسائلی بیان کردند.

رضا زاده همچنین در زمینه نقش احزاب در نهادینه کردن راهبرد اعتدال در جامعه مطالبی را در عناوین تقلیل نزاع سیاسی به رقابت قانونی، تقویت سازگاری و مدارای سیاسی، پذیرش و تبیین اصل رقابت به جای رویکرد حذفی، پذیرش و تبیین اصل آرامش پویایی سیاسی، تقویت ضرورت تعامل میان نخبگان سلایق مختلف سیاسی، پذیرش و تبیین اصل مشارکت به عنوان یگانه شاخص جابجایی قدرت سیاسی، پرهیز از فضایی تک قطبی و دو قطبی سازی کاذب در جامعه، تمهید فضای تعامل و همکاری قوا، پرهیز از عدم همکاری نخبگان و نیروهای توانمند در سطوح مدیریت ، پذیرش دو شاخص قانون و منافع ملی به عنوان شالوده عمل سیاسی اظهار کرد.

مدیر کل سیاسی و انتخابات استانداری همدان نیز با ارائه گزارشی در خصوص عملکرد دفتر سیاسی و انتخابات در رابطه با احزاب و تشکل های سیاسی گفت: در استان همدان ۳۸ حزب و تشکل سیاسی تشکیل شده است که از این میان دو حزب مجوز استانی و ۲۷ حزب مجوز دفتر فرعی دارند و مابقی فاقد مجوز هستند که در مجموع ۲۹ مجوز فعالیت تا کنون صادر شده است.

ابوالقاسم الماسی افزود: از ابتدای تصویب قانون فعالیت احزاب در ایران تا سال ۱۳۹۲ فقط ۱۲ حزب مجوز فعالیت داشت که در سه سال اخیر از ابتدای فعالیت دولت یازدهم ۱۷ مجوز دیگر نیز صادر شده است که در مجموع به ۲۹ حزب دارای مجوز فعالیت رسیده است.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد