امام‌جمعه‌ای در تراز انقلاب اسلامی - پایگاه خبری قهاوند جوان
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲  
true
true
امام‌جمعه‌ای در تراز انقلاب اسلامی

نماز جمعه یکی از احکام اسلامی است که با پیروزی انقلاب اسلامی احیا شد. در اولین سال های پیروزی انقلاب نمازجمعه‌ها به عنوان مهم‌ترین مراکز سیاسی و عبادی محسوب می‌شدند و از همین رو ائمه جمعه نقش سرنوشت‌سازی را در تبیین حوادث سیاسی و اجتماعی زمان ایفا می‌کردند.

این سابقه درخشان تاریخی امروزه می‌تواند اثر مطلوبی در شکل‌گیری و تداوم نمازهای جمعه در نقاط مختلف کشور گذارده و همچنین تجربه عملی خوبی را پیش روی امامان جمعه در هر شهر و استانی قرار دهد چه اینکه در این مسیر شخصیت‌های والا و گرانقدری وجود داشته و دارند که اسوه حسنه‌ای برای ائمه جمعه محسوب می‌شوند.

همانطور که در تاریخ این مرز و بوم گویاست راهبری انقلاب اسلامی را علما و روحانیون بر عهده داشتند. این نقش‌آفرینی همواره موجب انتظارات و توقعات مردم از جامعه روحانیت و حوزه‌های علمیه شده است.  البته این انتظارات هم بر اساس آموزه‌هایی است که خود روحانیت و حوزه علمیه به مردم آموزش داده است. طبق آیه شریفه «أَتَأْمُرُونَ الْنَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنْسَوْنَ أَنْفُسَکمْ» اولین کسی که باید عمل کند خود علما، روحانیون، وعاظ و خطبا هستند. از این رو؛ برای شناخت گام دوم انقلاب باید ارزیابی دقیقی از گام اول انقلاب با محاسبه نقاط قوت و ضعف صورت پذیرد.

بنابر مستندات تاریخی همه‌ حیات روحانیت ما با مردم بوده است. در مکتب انقلاب طلبه هایی پرورش یافته اند که به معنای واقعی نمایانگر اسلام ناب محمدی (ص) هستند و جامعه و مردم را به  کسب درجات عالی دنیوی و اخروی رهنمون می سازند. در این بین مهم ترین نقش را ائمه جمعه ایفا می کنند؛ چرا که بیشترین ارتباط را با مردم دارند و مردم ایشان را امین خود می دانند.

بحمدا… و به پشتوانه انقلاب اسلامی امام جمعه هایی در تراز حکومت اسلامی در این مکتب پرورش یافته اند که مردم را روز به روز امیدوارتر و مهیاتر برای ظهور امام عصر (عج) می سازند. از جمله طلبه هایی که در این مکتب پرورش یافته‌اند حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی‌اکبر رحمتی می باشد که به معنای واقعی کلمه نمایانگر روحانیت عالم، دیندار، شجاع و مردم دوست می باشد.

ایشان در طول دوران سه ساله تصدی مسئولیت امامت جمعه در منطقه قهاوند (سال۸۹ الی سال۹۲)، خدمات شایسته‌ای بویژه در ارتقاء سطح فرهنگ منطقه انجام دادند.

 

حجت الاسلام و المسلمین رحمتی ساده زیستی و توجه به مستضعفان را سرلوحه اقدامات خود قرار داده بود به گونه ای که ایشان شخصا مستضغفانی را که فاقد خودرو بودند تا مسیرهای منتهی به مسجد همراهی می‌کرد. این همان نگاهی است که در مکتب امام(ره) و مقام معظم رهبری تعلیم داده می شود. در نگاه و اندیشه امام و رهبری، اصل و پایه مردم هستند یعنی همه‌ قدرت‌ها در واقع برآمده از مردم‌اند. روحانیتی که امام ترسیم می‌کند، آن روحانیتی نیست که به دنبال جایگاه‌های دنیوی باشد تا بخواهد از این منظر برای خود موقعیتی به وجود بیاورد. از مولفه‌های کارگزاران نظام اسلامی در دوره‌های مختلف که ائمه معصومین (ع) هم  برآن تأکید کردند، برابری زندگی آنان با مستضعفین است. زندگانی که حضرت امام(ره) بارها و بارها از آن با عنوان زندگی ‌طلبگی یاد کردند. در انذارها و هشدارهای امام به جامعه روحانیت و طلاب دغدغه امام آنست که مبادا چسبندگی قدرت باعث شود تا از مردم جدا بیفتند که آن روز باید فاتحه همه چیز را خواند.

ایشان به معنای واقعی کلمه سیره اخلاقی پیامبر عظیم الشأن اسلام (ص) را در مواجهه با خردسالان، نوجوانان، جوانان و کهنسالان رعایت می‌کرد. به گونه ای که پای منبرشان از کودک ۵ ساله تا پیرمرد ۸۰ ساله حضور داشتند و ایشان پس از منبر با گشاده‌رویی به پای صحبت های جوانان و نوجوانان پیرامون مشکلاتشان می نشست و همواره در سخنرانی های خود می‌گفتند: همه این عوامل از قاضی تا طلبه تا خطیب یا امام جمعه موقعیت و سرمایه اجتماعی خود را به اعتبار جمهوری اسلامی کسب می‌کنند پس باید از لحاظ سیر و سلوک نزدیک‌ترین فرد به سیره امام(ره) و رهبری و در واقع مبانی ارزشی دینی باشند. تصور و تلقی باید این باشد که به عنوان نماینده رهبری در هر منطقه ای، وسایل و لوازم به عنوان امانت در اختیار آن‌ها قرار دارد و به اعتبار خود او نیست.

حجت الاسلام و المسلمین رحمتی هیچ گاه و به هیچ طریق با گروه های قدرت و ثروت معاشرت نمی کرد و همیشه رضایت عوام را بر رضایت خواص ترجیح می داد. این همان منش مقام معظم رهبری است که می فرمایند: امام جمعه باید هیچ وابستگی به کانون‌های قدرت نداشته باشد. تکیه و وابستگی ائمه جمعه باید به مردم باشد چون اولین کارکرد امام جمعه در هر شهر یا استانی این است که سخنگوی جریان انقلاب و رهبری و خطیب مطالبه‌گر شود. لذا برای تحقق این مهم باید با گروه‌های قدرت و ثروت هیچ ارتباطی نداشته باشد. آن روحانیتی که در شهر و منطقه برای خود حفاظ و حلقه و پیش‌خوان درست می‌کند هیچ قرابتی با جمهوری اسلامی ندارد. مثلاً در یک شهر کوچک مسئولی – اگر روحانی باشد بدتر –  با یک ماشین با شیشه دودی رفت و آمد می‌کند. آن مسئولی که تا این حد خودش را از مردم پنهان می‌کند لیاقت مسئولیت ندارد.

سید علی اکبر رحمتی حفظ وحدت و انسجام را در دوری از بازی های قدرت و ثروت می دانست و مکررا بیان می داشت:« ائمه جمعه – به عنوان نمایندگان رهبری – باید با مستضعفین و عموم مردم در ارتباط باشند». تحلیل محتوای بیانات امام و رهبری نشان می‌دهد که فاصله گرفتن از عامه مردم هیچ تناسبی با انقلاب و انقلابی‌گری ندارد. شهید بهشتی در سخنانی می‌گوید که مردم از یک مسئول، اقدام می‌خواهند. یعنی ائمه جمعه باید کار اقناعی و ایجابی کنند و سیاست‌های فرهنگی استان و منطقه را ترسیم نمایند.

اگر امام‌جمعه‌ درک واقعی از نیازهای روز جامعه داشته باشد و داد مظلومین را سر دهد قطعا مورد حمایت مردم قرار می‌گیرد و قدرتی که مردم حامی آن بشوند چه کسی می‌تواند با آن مقابله کند؟ اگر این این رویداد به بهترین شکل اتفاق بیفتد مردم هم به استقبال نماز جمعه می‌آیند. امام جمعه‌ باید صدای مستضعفین باشد، حوادث روز را تبیین کند و این مسئولیت اجتماعی را بپذیرد.

این پذیرش مسئولیت اجتماعی لوازمی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها ساده‌زیستی است. نشانه ساده‌زیستی روی موکت یا روی زمین زندگی کردن نیست بلکه یک سلوک و منش است. بطوری که وقتی با مردم صحبت می‌کند خضوع داشته و گشاده‌رو باشد. خداوند خطاب به پیامبر می‌گوید با مردم نرم  ولیّن باش. اخلاق حسنه مردم را جذب می‌کند. امام جمعه‌ای که با خودش هم قهر است آیا می‌تواند مردم را جذب کند؟

ایشان مهمترین رکن نماز جمعه را مردمی بودن می دانست و پررنگ شدن حضور مردم در نمازجمعه را وظیفه خطیب دانسته و میگفت: «خطیب نقش مهمی در شکوه نماز جمعه دارد. خطیب باید به مردم تحلیل و شناخت ارائه دهد»

حجت الاسلام و المسلمین رحمتی به عنوان یک پدر الگو و اسوه ای برای سایر پدران منطقه قهاوند در تربیت فرزندان خود بود. به گونه ای که ادب و شیوه تربیت فرزندان وی زبانزد بود. ایشان مکررا در خطبه های نماز جمعه تاکید می‌کرد که یک مسلمان باید بر روی رفتار و منش خود و خانواده‌اش نظارت و حراست داشته باشد تا بتواند جامعه ای را مدیریت کند. امروزه به واسطه فضای مجازی اقدامات مسئولین بویژه ائمه جمعه پنهان نمی‌ماند. به همین جهت امام جمعه هم باید تحمل نقدپذیری داشته باشد و هم کمتر در مظان اتهام قرار گیرد.

بحمدا… در نظام اسلامی به لطف علما، شخصیت هایی همچون آقای رحمتی فراوان پرورش یافته اندکه بتوانند ارزش ها و فرهنگ اصیل اسلام را در جامعه پیاده کنند و مردم را با خود همسو کرده و بیش از پیش به آینده امیدوار سازند.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد