امروز قدرت منطقه ای ایران جایگزین قدرتهای جهانی همچون آمریکا شده است - پایگاه خبری قهاوند جوان
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
امروز قدرت منطقه ای ایران جایگزین قدرتهای جهانی همچون آمریکا شده است

امام جمعه منطقه قهاوند در ابتدای خطبه اول نماز وحدت بخش این هفته شهر قهاوند با اشاره به اهمیت کسب علم گفت: علم وقتی سودمند است که موجب نزدیکی انسان به خدا شود روایت می گوید:هرکس که علمی فرا می گیرد باید به میزان علمش درعمل هم یک قدم جلوتر برود و الا اگر با آموختن علم به جای خدای متعال ، محبت به دنیا پیدا بکند به همان مقداراز خدا دورمی شود .

حجت الاسلام و المسلمین محققی اظهار داشت : برای اینکه طالب علم مبتلا به دنیا نشود و مصداق روایت قرارنگیرد توصیه شده است که عالم همراه با آموختن علم به تهذیب نفس نیز بپرداز در اینصورت است که نشستن مان در محافل ومجالس علمی مصداق تعبیر روایات هفته گذشته می شود که درباب فضیلت علم وعالم بیان گردید .

وی افزود : اگرعلم انسان وعبادتش درجهت تقرب به خداوند متعال نباشد و فرد با این اعمال بخواهد به دنبال تأمین دنیا باشد حتی اگردانشمندعلوم دینی باشد ، قدم به قدم ازمعبود ومقصود فاصله گرفته و در باتلاق دنیا و تبعاتش گرفتار خواهدشد وحضرت امام می فرمودند:عالم غیرمهذب خطرش برای جامعه ازدیگران بیشتراست وحقیقتا دنیای امروزکه فقط سعادت وامنیت وآرامش بشردرآن یافت نمی شود ، حاصل عملکرد عالمان و دانشمندانی است که دل در گرو دنیا دارند و ازمعنویات بیگانه اند .

محققی با اشاره به اهمیت علم حقیقی در بدست آوردن آرامش درونی ، خاطر نشان کرد : علم حقیقی وقتی بیان شد ، انسان را به خدا نزدیک می کند ؛ همانند ذکرالهی که در انسان موجب آرامش وسکینه قلب می شود . این جاست که همانطوریکه انسان سالک عارف ازعبادت لذت می برد ، طالب علوم دینی و حاضر در مجالسی که درآن قال الصادق وقال الباقرجریان دارد ازحضور و آموختن خود لذت می برد.

وی افزود : خواجه نصیرالدین طوسی که برای آموختن شب وروز نمی شناخت ، در دل شب مشغول مطالعه می شد ومی فرمود:«أین الملوک أین أبناء الملوک» کجایند سلاطین و پسران آنها که ببینند لذت بردن خواجه را ، کجاچنین لذتی را درک می کنند .

امام جمعه منطقه قهاوند در بخش دیگر سخنان خود به اهمیت نماز جمعه اشاره کرد و افزود : اگرسفارش شده است مسلمانان ازاولین روزهفته خود را برای نمازجمعه مهیا نموده و انتظار بکشند ، برای این است که درنمازجمعه هم عبادت و بندگی وجود دارد وهم نشستن درمحفل علم وآموزش احکام عبادی و بیان مسایل سیاسی واجتماعی است که پیامبرفرمودند:«برتر از حضور در تشییع جنازه هزار شهید است».

محققی تصریح کرد : وقتی ازعبادت و آموختن و از بودن در مجالس علمی و مذهبی لذت بردیم وایمان به روایات مربوطه داشتیم ، با جان ودل به این خطاب و دستورالهی عمل می کنیم که می فرماید:«یاأیهالذین آمنوا إذا نودی إلی الصلاه من یوم الجمعه فاسعوا إلی ذکرالله و ذروا البیع ذالکم خیرلکم إن کنتم تعملون» .

محققی اضافه کرد : یک نمازجمعه دردنیای پرمشغله امروز که خدا ومعنویت رابیشتراوقات نشانه رفته است ، می تواند تذکر و تلنگری باشد ،می تواند برای بندگی وعبادتمان ، برای دنیا و آخرتمان کمک حالی باشد که خدای متعال فرموده است:«إستعینوابالصبروالصلوه».

امام جمعه منطقه قهاوند تصریح کرد: برای بندگی خوب و برای اینکه دانسته های ما و حتی عبادت ما و اعمال خوب ، ما را ازخدا دور نسازد وگرفتار دنیا ومحبت دنیا نکند ، باید استعانت داشته باشیم ، باید خلوت داشته باشیم ، باید با اهل بیت (ع) رابطه و توسل داشته باشیم حداقل هفته ای یک نمازجمعه باحال داشته باشیم .

محققی اظهار داشت: این ضرورت برای مسوولین بیشترنمود پیدا می کند . اگر مسوولیت درنظام اسلامی باید توأم باتخصص وتعهد باشد ، بدون معنویت و بدون خلوت واستعانت نمی توان تعهد داشت ، بدون ارتباط با شهدا نمی توان روسفید شد. البته این استعانت برای داشتن تخصص نیزلازم است برای مدیریت هم لازم است .

امام جمعه منطقه قهاوند در پایان خطبه اول گفت : اگرتهذیب نباشد ، تقوی نباشد ، انسان اگر در حوزه علمیه قم هم باشد به مراحل و مراتب بالا هم برسد سقوط می کند ؛ کما اینکه درانقلاب خیلی ها اسم و رسمی داشتند وجزء ستون های انقلاب و یاران نزدیک امام بودند و ریزش کردند.

نماز جمعه 20 شهریور قهاوند

امام جمعه منطقه قهاوند در ابتدای خطبه دوم نماز جمعه این هفته شهر قهاوند گفت: رهبر معظم انقلاب در دیدار اقشار مختلف مردم با تقدیر از اقدام تاریخی حضرت امام خمینی(ره) که آمریکا را «شیطان بزرگ» نامیده بودند، نسبت به ترفندها و حیله‌های آمریکا برای نفوذ و دست‌یابی به منافع نامشروع از دست رفته آن هشدار داده و فرمودند: «شیطانی را که ملت از در بیرون کردند، درصدد است از پنجره برگردد و ما نباید اجازه این کار را بدهیم».

محققی اظهار داشت : به نظر می‌رسد آمریکا از رهگذر برجام خواب شومی را برای ایران دیده است که با هوشیاری دولت و ملت باید خواب شوم آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران مانند همیشه به کابوس بدل شود.

وی افزود : قبل از انقلاب و در زمان طاغوت برخی با مطرح کردن نظریاتی در خصوص برقراری ارتباط با استکبار و حاکم شدن تفکرات آنها می خواستند به پیشرفت اقتصادی کشور برسند تا جایی که اوج آمال آنها این بود که از فرق سر تا نوک پا غربی شوند در حالیکه فلسفه انقلاب اسلامی ۵۷ برای تغییر این نگرش در نظام جمهوری اسلامی ایران بود .

محققی تصریح کرد : امام در ماجرای کاپیتولاسیون ، سخنرانی بسیار خاصی انجام دادند . امام می‌گویند قلب من (از ماجرای کاپیتولاسیون) در فشار است. اگر کسی راجع‌به ‌این مسئله اعتراض نکند، دچار گناه کبیره شده است. ایشان از مردم دعوت می‌کنند که علم سیاه بزنند و بیرق عزا برپا کنند. اما مگر چه چیزی در کاپیتولاسیون از دست رفته است که امام با چنین ادبیاتی صحبت می کنند؟ موضوع استقلال .

امام جمعه منطقه قهاوند ادامه داد : امام از اینکه یک آشپز آمریکایی نسبت به شاه ایران (که امام خود مخالف او و اساس سلطنتش بود) ترجیح پیدا کند، برایش قابل تحمل نبود؛ یعنی امام مسئله‌ی استقلال را پیش از انقلاب و حتی در دوره‌ی طاغوت، مسئله‌ی اصلی می‌دانند و به همین خاطر با قدرت تمام مسئله‌ی استقلال را مطرح می‌کنند.

حجت الاسلام و المسلمین محققی گفت : همه همّ و غم انقلاب، استقلال به معنای واقعی وابستگی از استکبار و کشورهای غربی بود تا اینکه کشور مستقلانه و بدون وابستگی به کشوری برای سرنوشت خود تصمیم بگیرد.

امام جمعه منطقه قهاوند با اشاره مخالفت غربگرایان با استقلال کشور ، افزود : غربگرایان داخل هم نزدیکی کشور به استکبار جهانی را باعث پیشرفت کشور می‌دانند و می‌گویند که برای پیشرفت باید از مواضع استقلال و آزادی تا حدودی عقب نشینی کرد. در حالیکه این تفکر در دوران پیش از انقلاب هم پیشرفتی برای کشور ایجاد نکرد، بلکه باعث وابستگی بیشتر کشور به کشورهای مستکبر شد ونتیجه‌ای جز بیچارگی و درماندگی برای کشور به همراه نداشته است. طنز تلخ این است که این‌ها را تحت عنوان عقلانیت به جامعه معرفی می‌کنند که می‌گوید دولت قلدری به ‌نام آمریکا هست که به قول حضرت آقا دست ابلیس را از پشت بسته است و اگر بخواهیم در برابر خواسته‌ها و مواضعش ایستادگی کنیم ، موجب تهدید برای‌ ما می‌شود؛ بنابراین باید در چارچوب خواسته‌ها و تمایلات او عمل کنیم.

محققی اظهار داشت : تجربه ثابت کرده است که نه تنها ایران بلکه کشورهایی که با آمریکا رفاقت کرده‌اند، چیزی جز بدبختی و بیچارگی نصیب‌شان نشده است.

حجت الاسلام و المسلمین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انقلاب های ناموفق و مقایسه آن با انقلاب ایران ، خاطرنشان کرد : ما امروز پیشرفت‌مان را مدیون مقابله و ایستادگی در برابر آمریکا و استکبار جهانی هستیم . فهمی هویدی تحلیل‌گرمصری می‌گوید: باید نگاهمان به ایران اسلامی باشد، چراکه ملت ایران در مقابل آمریکا ایستاده و امروز ماهواره به فضا می‌فرستد، اما مصری که با رژیم صهیونیستی و آمریکا رفاقت کرد، امروز ۳ میلیون بی‌سرپناه در قبرستان‌ها می‌خوابند وبرای نان شب شان محتاج هستند .

محققی تاکید کرد : البته کسی با پیشرفت اقتصادی و رفع مشکلات و ارتقای کیفیت سطح زندگی مردم مخالف نیست، اما توسعه‌‌ ورفاهی که از طریق سکوت و همراهی با آوارگی ملت های مسلمان و خراب شدن خانه‌هایشان وغارت نوامیس شان و کشته شدن انسان‌های بی‌شماری در عراق، افغانستان، سوریه، لبنان، فلسطین و… یا حتی سوزانده شدن یک نوزاد وخانواده اش در هر نقطه‌ای از کره‌ی زمین بخواهد به دست بیاید، توسعه‌ای است حیوانی نه انسانی ونه درشأن ملتی که پیرومکتب سرخ حسینی است.

وی افزود : مصر در عمل نشان داد که این توسعه به دست نخواهد آمد . دوره‌ی انور سادات تا دوره‌ی مبارک دوره تقریباً مقارن با انقلاب ‌اسلامی است و این کشور از نظر جغرافیایی، جمعیتی و اسلامی بودن، شباهت‌های زیادی به ما دارد. مصر در همگرایی حداکثری با غرب بوده است و در تراژدیک ترین مسائل بین‌المللی که فلسطین باشد، با غرب و آمریکا همکاری کرده است، درحالی‌که جمهوری اسلامی در واگرایی حداکثری ودرمقابله با آمریکا بوده است. اکنون ما بیشتر توسعه پیدا کرده‌ایم یا مصر؟ آمار و اعداد چه می‌گویند؟ طرفداران توسعه‌ی روابط با آمریکا، حتی تصور همگرایی ونزدیکی حداکثری دولت پهلوی با آمریکا را هم نمی‌توانند بکنند. توسعه‌ی ایران در آن زمان چه میزان بود؟ در علم و فناوری واقتصادومعیشت مردم، وضع ما چگونه بود؟

امام جمعه منطقه قهاوند اظهار داشت : باصرف روابط خارجی با غرب توسعه به‌ وجود نمی‌آید. اگر این‌گونه بود ، اکثر کشورهای دنیا که با غرب مشکل ندارند، پیشرفته محسوب می‌شدند. این در حالی است که از ۱۹۰ کشور، تنها چند کشور توسعه‌ی مادی پیدا کرده‌اند و پیشرفت داشته‌اند . پیشرفت کشورهایی مانند کره و ژاپن از نظر اقتصادی به واسطه همت خودشان است؛ ولی در مقابل، صدها کشوری که با آمریکا ارتباط برقرار کرده‌اند امروز رو به نابودی هستند.

حجت الاسلام و المسلمین محققی در ادامه به بیان راهکارهای توسعه کشور پرداخت و افزود : اقتدارعلمی و اقتصادی باتکیه برداشته ها وظرفیت های داخلی است . در این ۳۵ سال، دائماً تهدید نظامی می‌شویم، اما امروز تهدید با گزینه نظامی آمریکا مضحکه خاص وعام دردنیا شده است . برای اینکه به‌ تدریج توانایی‌های نظامی را افزایش داده‌ایم.

راه‌حل این نیست که از استقلال عبور کنید ، عبور از استقلال «پاک کردن» مسئله است.

محققی خاطرنشان کرد: با تدبیر و مدیریت می‌توان طرف مقابل را در موضعی قرارداد که به‌ ما احترام بگذارد. به‌طور مثال، در مسئله‌ی هسته‌ای آن‌ها قبول کرده‌اند که حدود پنج الی شش هزار سانتریفیوژ فعال داشته باشیم، در شرایطی که پیش‌تر حتی پنج سانتریفیوژ را نیز نمی‌پذیرفتند. این تفاوت موضع از سر خیرخواهی آن‌ها نیست، بلکه پیشرفت هسته ای جمهوری اسلامی این تغییر را رقم زده است.

امام جمعه منطقه قهاوند اظهار داشت : یکی از دلایل ورود آمریکایی‌ها به ‌مذاکره و تلاش آن‌ها برای حل مسئله‌ی هسته‌ای از طریق مذاکره، همین است که ایران دارای یک اقتدار منطقه‌ای غیرقابل کتمان است . امروزقدرت منطقه ای ایران جایگزین قدرتهای جهانی چون آمریکا واسراییل شده و ایران اسلامی حرف اصلی را در منطقه غرب آسیا می‌زند.

امام جمعه منطقه قهاوند در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله اقتصاد پساتحریم اشاره داشت و گف : به جای تسهیل در رفت وآمد هیات های خارجی ، ورود نقدینگی افسارگسیخته وسرمایه های دردست مردم را درتولید تسهیل نماییم . سرمایه گذارخارجی وقتی مشاهده می کند ۸۲۰ هزارمیلیارد سرمایه داخل کشوربه خاطرقوانین ومقررات دست وپاگیر و سود بانکی بالا و ریسک بالای سرمایه گذاری تمایلی به ورود در بخش تولید و سرمایه گذاری ندارد ، با کدام توجیه سرمایه خود را وارد کشور می کند. این که دردوسال گذشته نقدینگی درکشوردوبرابرشده است یعنی ازحدود۴۰۰هزارمیلیارد به بالای ۸۰۰هزارمیلیارد رسیده است ، موجب فرارسرمایه گذارمی شود که باید چاره اندیشی شود . نصف این نقدینگی برابرباهمه سرمایه بلوکه شده درخارج می باشد که اگرجذب بشود انقلابی دراقتصادایجادمی کند ، بدون این که امتیازی به دشمن داده شود.

حجت الاسلام و المسلمین محققی در پایان گفت : این یک مورد از دهها موردی است که موجب بیماری اقتصاد ایران شده است و بخاطرهمین است که حضرت آقا فرمودند: راه حل مشکلات اقتصادی درداخل است نه در لوزان و ژنو و نیویورک .

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد