تبدیل 59 هزارهکتار از دشت قهاوند به بیابان در شش سال اخیر - پایگاه خبری قهاوند جوان
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
تبدیل ۵۹ هزارهکتار از دشت قهاوند به بیابان در شش سال اخیر

محمدرضا همتی چهارشنبه در جریان تور یکروزه بازدید خبرنگاران همدان از منطقه سراب گیان نهاوند بیان کرد: در دو دهه گذشته شش هزار هکتار بیایان در دشت قهاوند همدان وجود داشت که این رقم در شش سال گذشته به علت شوری خاک و کاهش پوشش گیاهی به ۶۵ هزار هکتار رسیده است.
وی اظهار کرد: در حالی که استان همدان در منطقه ای سردسیر و کوهستانی قرار دارد ، توسعه بیابان در این استان موید مواجه شدن همدان با پدیده بیابان زایی است.
وی با ذکر اینکه این روند نامعقول برای این استان پذیرفتنی نیست ادامه داد: وضعیت بیابانی شدن مراتع استان همدان زنگ خطر و هشداری جدی برای مسوولان است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: استفاده بیش از توان اکولوژیک عرصه های طبیعی، کاهش سطح آب، فرسایش خاک و ازبین رفتن مراتع،افزایش دام و چرای مفرط،کاهش بارندگی و وجود خشکسالی، از تهدیدها و چالش های مهم پیش روی منابع طبیعی است.
همتی اظهار کرد: مراتع استان همدان ظرفیت تعلیف پذیرش ۶۰۰ هزار واحد دامی را دارند ولی هم اینک بیش از دومیلیون واحد دامی از مراتع همدان تعلیف می کنند که این در بیابانی شدن مراتع تاثیر داشته است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان افزود: ۹۰ هزار هکتار از مراتع همدان در اختیار عشایر است که اینها مجاز به انتقال ۴۵ هزارواحد دامی به این مناطق هستند در حالیکه ۴۵۰ هزار دامی می آورند.
وی بیان کرد: استان همدان دارای ۹۰۵ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی است که ۴۷ درصد از سطح استان را شامل می شود.
وی اضافه کرد: استان همدان دارای ۴۳ هزار هکتار اراضی دست کاشت است و حدود هفت هزار هکتار از مراتع به جنگل های دست کاشت این استان در سالهاری اخیر افزوده شده است.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد