دانشگاه صنعتی همدان محلی برای بازگشت نخبگان همدانی است - پایگاه خبری قهاوند جوان
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
دانشگاه صنعتی همدان محلی برای بازگشت نخبگان همدانی است

 

دکتر محمود نیلی  رئیس دانشگاه صنعتی همدان ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت دهمین سالگرد تأسیس دانشگاه صنعتی و سالروز شهادت استاد مطهری با اشاره به فرمایش رهبر کبیر انقلاب در خصوص اینکه دانشگاه مبدأ تحولات است، اظهار کرد: مراکز علمی وفادار به نظام هستند و در حفظ نظام در خط مقدم قرار دارند.

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه مرجعیت علمی است،‌ گفت: باور ملی از دانشگاه‌ها نشأت می‌گیرد که موفقیت‌های هسته‌ای این باور ملی را ایجاد کرد.

رئیس دانشگاه صنعتی همدان با بیان اینکه با شهادت اساتید بزرگ اقتدار کشور در باور ملی تثبیت شد، افزود: میدان دادن به دانشگاه‌ها در عرصه‌های مختلف باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: بالغ‌ بر ۱۰۴ دانشگاه، هفت مجتمع آموزشی، ۱۱ مرکز آموزشی، ۲۹ پارک علم و فناوری و ۲۱ دانشگاه صنعتی در کشور داریم که توزیع یکنواخت دانشگاه‌های صنعتی را شاهد هستیم.

دکتر نیلی  سیاست کشور را بها دادن به دانشگاه‌های صنعتی دانست و بیان کرد: دانشگاه‌های صنعتی به دلیل دفاع از حوزه‌های ملی و دفاعی نیاز غیر قابل‌ اجتناب کشور هستند و باید رسانه‌ها خواستار ارائه عملکرد این دانشگاه‌ها باشند.

این مسئول با اشاره به اهداف و علل متفاوت ایجاد دانشگاه صنعتی،‌ یادآور شد: دانشگاه‌های جامع و بزرگ مأموریت‌هایی در حوزه دانش،‌ علم و اخلاق دارند اما مسئولان به‌ منظور انجام مأموریت‌ها در حوزه علم و صنعت و با مسئولیتی فراتر از دانشگاه‌های جامع، دانشگاه صنعتی را بعد از پیروزی انقلاب راه‌اندازی کردند.

رئیس دانشگاه صنعتی همدان، دانشگاه‌های صنعتی را راه‎میان‎بری برای حل کوتاه‌مدت معضلات برشمرد و تصریح کرد: با آموزش و تربیت متخصصان سعی بر تربیت رهبران صنعتی و اقتصادی داریم که با توسعه و پیشرفت صنعتی کشور علوم، ‌دانش و مرز‌های صنعتی را درنوردیم.

وی ادامه داد: توسعه رشته‌های بین‌رشته‌ای در دانشگاه صنعتی از اهداف اصلی برنامه ششم توسعه است که بتوانیم در منطقه در حوزه صنعت پیشگام باشیم.

دکتر نیلی  شاه‌کلید توسعه و پیشرفت را آموزش دانست و گفت: با بهره‌گیری از اساتید قوی،‌ برجسته و باسواد و جذب بهترین دانشجویان وظایف خود را بازخوانی کرده و به دنبال تولید نیروی انسانی مؤثر هستیم.

این مسئول با بیان اینکه دانشگاه صنعتی همدان از سال گذشته محلی برای بازگشت نخبگان همدانی خارج از کشور شده است،‌ اظهار کرد: برخی از این نخبگان درخواست همکاری در حوزه‌های جدید را داده‌اند.

رئیس دانشگاه صنعتی همدان ادامه داد: باید دلایل ترک این نخبگان به‌ عنوان بهترین پایه‌های علمی بررسی‌ شده و شرایط آرام و مطلوب را برای حضور این نخبگان فراهم کنیم.

وی خاطرنشان کرد: حضور نخبگان علمی همدانی خارج از کشور پیام مهمی برای مردم استان دارد مبنی بر اینکه دانشگاه صنعتی به پیشرفت علمی دانشجویان خود اهمیت می‌دهد.

دکتر نیلی  اظهار کرد: با نگاه فراکشوری این دانشگاه به دنبال فراهم کردن سلامت، آرامش و راحتی خانواده‌ها هستیم.

تحصیل ۱۵۹۵ دانشجو در دانشگاه صنعتی همدان

وی با بیان اینکه در حال حاضر هزار و ۵۹۵ دانشجو در دانشگاه صنعتی همدان مشغول به تحصیل هستند، اظهار کرد: طی سال‌های گذشته هزار و ۳۸۹ نفر از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند.

دکتر نیلی  یادآور شد: طی سال‌های ۸۷ تا ۸۹، ۱۲۵ نفر در رشته رباتیک که میان رشته‌ای بین برق و مکانیک است، از دانشگاه صنعتی همدان فارغ‌التحصیل شدند که از این تعداد ۲۱ درصد شاغل در صنعت و ۳۱ درصد مشغول به تحصیل در مقطع دکتری هستند.

وی با اشاره به رشته‌های موجود در مقطع کارشناسی‌ارشد، گفت: از جمله رشته‌ها می‌توان به مهندسی مواد ، مهندسی برق در گرایش‌های کنترل، الکترونیک و مدیریت انرژی، مهندسی شیمی و مهندسی معدن اشاره کرد.

دانشگاه صنعتی همدان دارای ۶۰ عضو هیئت علمی است

وی با بیان اینکه در حال حاضر دانشگاه صنعتی همدان دارای ۶۰ عضو هیئت علمی است، عنوان کرد: این اعضا شامل در حال کار، بورسیه‌ها و جایابی شده‌ها بوده و هر یک دارای چهار دانشجوی ارشد هستند.

وی تعداد کل پرسنل دانشگاه صنعتی همدان را ۱۱۸ نفر خواند و افزود: تعداد اعضای هیئت علمی در آینده صنعت همدان نقش مهمی را ایفا می‌کند.

دکتر نیلی  با تاکید بر اینکه بعضی از اساتید دانشگاه علاقه‌ای به کار در استان ندارند و به اجبار در استان تدریس می‌کنند، یکی از برنامه‌های دانشگاه صنعتی همدان را ورود ۵۰ درصد تزهای مقطع ارشد به مسائل استان دانست و گفت: بهترین دانشجویان کشور تمایل دارند تا وارد دانشگاه صنعتی همدان شوند.

وی افزود: همچنین از دیگر برنامه‌های اصلی دانشگاه صنعتی همدان حضور موثر در پژوهش‌های کاربردی، تصویب سند راهبردی و تصویب برنامه‌های عملیاتی یک‌ساله دانشگاه است.

وی با اشاره به رتبه دانشگاه صنعتی همدان، اظهار کرد: تا سال گذشته دانشگاه صنعتی همدان رتبه مطلوب و قابل‌قبولی به علت درصد بودجه پژوهشی نداشت اما امسال از بین ۲۱ دانشگاه در سراسر کشور رتبه دانشگاه همدان به ۱۳ رسید که به شدت قابل تغییر است.

دانشگاه صنعتی همدان قدرت جذب ۵۰ دانشجوی خارجی را دارد

وی با اشاره به جذب دانشجویان خارجی در دانشگاه صنعتی همدان و قدرت این دانشگاه برای جذب ۵۰ دانشجوی خارجی، اظهار کرد: حداقل امکانات برای جذب دانشجویان خارجی، داشتن سوئیت‌های آماده بوده که مجوز آن باید از سوی وزارت علوم صادر شود البته باید در این حوزه زمینه ورود خیران را هم فراهم کنیم.

دکتر نیلی  در ادامه با اشاره به اقدامات دانشگاه صنعتی همدان در حوزه پژوهش، تصریح کرد: دانشگاه صنعتی همدان تا کنون دارای پنج طرح پایان یافته با صنایع مختلف، دو طرح دفاعی افزون بر یک میلیارد تومان بودجه با وزارت دفاع، یک پروژه با سازمان‌های محلی و دو پروزه پتروشیمی است.

وی با بیان اینکه چهار پروژه در حوز‌هایی از جمله دفاعی، برق و انرژی در حال انجام است، خاطرنشان کرد: همچنین ۲۳ پورپوزال با اعتباری افزون بر یک میلیارد تومان با صندوق نوآوری و شکوفایی انجام می‌شود.

وی با اشاره به اخذ مجوز تاسیس مرکز شکوفایی، اظهار کرد: در دانشگاه صنعتی همدان، تعداد مقالات چاپ شده به دو برابر و تعداد ارجاعات به مقالات اساتید به پنج برابر افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: طی سال گذشته موفق به انعقاد ۱۵ تفاهم‎نامه و راه‌اندازی ۶ آزمایشگاه در حوزه‌های رباتیک، معدن، علوم پایه و برق شدیم.

دکتر نیلی  همچنین به راه‌اندازی آزمایشگاه مرکزی دانشگاه اشاره کرد و گفت: ما توانستیم با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا تجهیزاتی را فراهم کنیم که منطقه و کشور بتوانند از امکانات آن بهره‌مند شوند که این اقدام در راستای سیاست‌های وزارتخانه نیز قرار دارد.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌های صنعتی در سراسر کشور به خوبی توزیع شده است، تصریح کرد: توزیع متوازن و قرار دادن سهم به هر استان که برترین آن به دانشگاه شریف اختصاص داده شده، یکی از ویژگی‌های خوب و منحصر به فرد دانشگاه صنعتی است.

وی اظهار کرد: یکی از دلایل تاسیس دانشگاه صنعتی این است که همه دانشگاه‌های جامع نمی‌توانند تمامی مواد قانون اساسی در حوزهای تربیتی، اخلاقی و دانش را محقق کنند، به همین علت کشور بعد از انقلاب اسلامی، تصمیم عاقلانه‌ای را با راه‌اندازی دانشگاه صنعتی گرفت.

دکتر نیلی  در ادامه به ماموریت‌های دانشگاه صنعتی همدان اشاره و عنوان کرد: از جمله ماموریت‌ها می‌توان به آموزش و تربیت متخصصان و رهبران صنعتی و اقتصادی، توسعه و پیشرفت کشور با به کارگیری دانش و فناوری‌های نوین، گسترش مرزهای صنعتی، توسعه رشته‌های بین‌رشته‌ای و پیشگام شدن در حوزه صنعت در منطقه اشاره کرد.

وی با اشاره به اقدامات دانشگاه صنعتی همدان در حوزه فرهنگی، تصریح کرد: دانشگاه صنعتی همدان دارای پنج کانون فرهنگی، هفت کانون علمی و تشکل اسلامی شامل یک کانون بسیج و یک انجمن اسلامی تحول خواه و ۱۱ نشریه دانشجویی است.

شاه کلید توسعه و پیشرفت آموزش است

وی با تاکید بر اینکه شاه کلید توسعه و پیشرفت آموزش است، تصریح کرد: اگر مساله آموزش رها شده و حمایت‌ها نیز برداشته شودریال می‌توان نتیجه گرفت که کشور، منطقه و استان راه توسعه را گم کرده است.

وی همچنین ماموریت اصلی دانشگاه صنعتی را نگاه دقیق‌تر به منطقه در حوزه پیشرفت عنوان کرد و گفت: با وجود اهمیت حرکت در مرزهای دانش، باید به حوزه منطقه نیز توجه بیشتری داشته و اساتید قوی و باسوادی داشته باشیم و وظایف خود را بازخوانی کنیم.

دانشگاه صنعتی همدان محلی برای بازگشت نخبگان همدانی است

دکتر نیلی  در بخش دیگری با تاکید بر اینکه دانشگاه صنعتی همدان از سال گذشته محلی برای بازگشت نخبگان همدانی شده، اظهار کرد: در حال حاضر چندین نخبه همدانی که در دانشگاه‌های خارج از کشور مشغول به تحصیل هستند، برای همکاری با این دانشگاه اعلام آمادگی کرده‌اند و نگاه ما به دانشگاه، نگاهی فراکشوری است.

وی با اشاره به تاسیس رشته مهندسی پزشکی در دانشگاه صنعتی همدان، تصریح کرد: در حال حاضر در این رشته مشغول تربیت نیروی انسانی هستیم چرا که در حوزه سلامت به آن نیاز فراوان داریم و هزینه‌ای که در جهان برای سلامت می‌شود، از حوزه‌های دفاعی بیشتر است و تلاش می‌کنیم تا آرامش و سلامت بشریت را در دانشگاه صنعتی به ارمغان بیاوریم.

دکتر نیلی  یادآور شد:در دانشگاه صنعتی همدان تصمیم داریم تا نیروهای انسانی قوی را تولید و تحویل جامعه دهیم.

وی با بیان اینکه با بنیاد نخبگان ارتباط تنگاتنگی داریم، اظهار کرد: براساس تفاهم‌نامه‌های منعقد شده با این بنیاد، سعی داریم دانشجویان دانشگاه صنعتی را از امکانات بهره‌مند کنیم.

وی به مسئولیت دانشگاه صنعتی اشاره کرد و گفت: باید به دنبال حل مسائل و مشکلات کشور باشیم که این اقدام تنها با گسترش و توسعه دانشگاه‌های کشور محقق نمی‌شود وگرنه دنیا وارد تاسیس دانشگاه‌های صنعتی نمی‌شد و اگر تصور کنیم که توسعه بدون صنعت محقق می‌شود، کشور نیز می‌تواند بدون صنعت اقدامات زیادی را به انجام برساند.

دکتر نیلی  تصریح کرد: هدف ما کاهش حمایت‌ها و توجهات دولت به دانشگاه‌های جامع نیست چرا که این دانشگاه‌ها دارای اهداف مشخصی هستند اما باید این موضوع را در نظر بگیریم که مشکلات کشور نمی‌تواند در دانشگاه‌های جامع معطل شود بلکه باید برای حل آن‌ها، میان‌بر و راه‌حلی هوشمندانه که جز توسعه صنعت نیست، وجود داشته باشد.

دانشگاه صنعتی نیاز غیرقابل اجتناب کشور است

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه صنعتی نیاز غیرقابل اجتناب کشور است، اظهار کرد: باید در راستای دفاع از حضور جانانه دانشمندان در این حوزه باید به دانشگاه‌های صنعتی بهای بیشتری داده شود و باید به دنبال توسعه کشور از طریق توسعه دانشگاه‌های صنعتی باشیم چرا که این اصلی در قانون اساسی بوده و یکی از مهمترین وظایف دولت به شمار می‌رود.

وی با اشاره به کمک بنیاد خیریه فرشچیان به دانشگاه صنعتی در سال گذشته، اظهار کرد: برای نخستین بار بنیاد علوم و هنر فرشچیان در حوزه آموزش عالی وارد شد و تنها ملاک این بنیاد این بود که آیا این دانشگاه می‌تواند در فضای کسب و کار، اشتغال و حوزه صنعت اقدامات اساسی انجام دهد و با بررسی ۶ ماهه، مبلغی افزون بر ۵۰ درصد بودجه دانشگاه را به ما تقدیم کرد.

اهداف و نیات دانشگاه صنعتی در بنیاد فرشچیان متجلی شد

وی با بیان اینکه اهداف و نیات دانشگاه در بنیاد فرشچیان متجلی شد، افزود: سال گذشته خیران سراسر کشور در مشهد جمع شدند و گزارشاتی را درخصوص حضو خیرین در حوزه آموزش عالی و دانشگاه‌ها ارائه دادند که متاسفانه دانشگاه صنعتی نتوانست حرفی برای گفتن داشته باشد.

دکتر نیلی  عنوان کرد: در حال حاضر ۱۰۴ دانشگاه، هفت مجتمع آموزش عالی، سه دانشکده مستقل، هشت موسسه، یک دانشگاه دفاع ملی و ۲۱ دانشگاه صنعتی در شهرهایی از جمله تهران، همدان، قم، کرمانشاه، ارومیه، تبریز، اصفهان، شیراز، بابل، بیرجند، قوچان و دزفول وجود دارد.

دانشگاه‌ها مرجعیت علمی جامعه را دارند

وی در ادامه با اشاره به نقش دانشگاه‌ها در صحنه‌های مهم دفاعی کشور، اظهار کرد: دانشگاه‌ها توانستند در مسأله مهم و سخت هسته‌ای کشور نقش بالقوه‌ای ایفا کنند و موضوعات دفاعی ثابت کرد که دانشگاه‌ها در خط مقدم قرار داشته و مرجعیت علمی جامعه را دارند.

مساله انرژی هسته‌ای باوری ملی را در کشور ایجاد کرد

وی با تاکید بر اینکه باید به دانشگاه‌ها میدان داده شود، اضافه کرد: مساله انرژی هسته‌ای باوری ملی را در کشور ایجاد کرد و موفقیت‌های به دست آمده در این حوزه از طریق ریخته شدن خون شهیدان از جمله اساتید به ملت ایران تقدیم شد.

وی به سالگرد تاسیس دانشگاه صنعتی اشاره کرد و گفت: شهادت استاد مطهری در زمینه علم اخلاق و عرفان زبانزد هستند، یکی از رویدادهای تصادفی در جهان نیست چرا که این اتفاق باع مشخص شدن سرنوشت کشور شد.

رشد ۳۷ درصدی بودجه دانشگاه

رئیس دانشگاه صنعتی همدان در ادامه از رشد ۳۷ درصدی بودجه این دانشگاه در سال‌جاری خبر داد و اظهار کرد: سال گذشته بودجه دانشگاه صنعتی همدان، اعتباری افزون بر هفت میلیارد تومان بود که این رقم در سال‌جاری به ۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان افزایش یافت.

وی با بیان اینکه دانشگاه صنعتی همدان ۲۱ خرداد سال ۸۴ تاسیس و از سال ۸۵ دانشجو پذیرفت، اضافه کرد: در این دانشگاه ۱۰ رشته در مقطع کارشناسی‌ارشد از جمله مهندسی برق گرایش‌های الکترونیک، کنترل و رباتیک، مهندسی مواد متالوژی T کامپیوتر گرایش سخت‌افزار و فناوری اطلاعات ، مهندسی شیمی، مهندسی پزشکی گرایش بیوالکتریک و مهندسی معدن تدریس می‌شود.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد