دیدگاه‌های متفاوت از مذاکرات هسته ای - پایگاه خبری قهاوند جوان
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
دیدگاه‌های متفاوت از مذاکرات هسته ای

به نقل از همدان پیام ؛ بالأخره ۱۳ فروردین‌ماه سال جاری پس از ۲۹ ماه مذاکره نفس‌گیر ایران با ۱+۵ که هدف اصلی آن با برداشته شدن تحریم‌های علیه ایران است، در نهایت یک بیانیه صادر شد که تفسیرهای متفاوتی را دربرداشت؛ اما بر آنچه مقام معظم رهبری فرمودند، هدف لغو تمامی تحریم‌هاست.

در این میان گروه‌های مختلفی در کشور به تفسیر و واکنش یا تشویق و تحلیل نتیجه این مذاکرات پرداختند که برخی تصور می‌کنند با انجام توافق نهایی تمامی مشکلات ایران که در مسیر توسعه آن قرار دارد برداشته خواهد شد؛ اما برخی هم بر این باورند که نتایج این مذاکرات تنها گوشه‌ای از راه را هموار خواهد کرد. در کنار همه این نظرها و تحلیل‌های مختلف که این روزها میان کارشناسان حقوقی، اقتصادی و اجتماعی و البته مردم کشورمان مطرح است، نمایندگان مجلس هم هرکدام در کمیسیون‌های مختلف خود حرف‌های خاصی را به منزله تحلیل و برداشت ازاین مذاکرات و نتایج احتمالی آن بیان می‌کنند.

در این گزارش تلاش شده است که گوشه‌ای از این نظریات مطرح شود و البته تحلیل‌های آنها از درایت رهبری و ضرورت نامگذاری سال ۹۴ به نام همدلی و همزبانی ملت و دولت نیز بیان خواهد شد.

خجسته: توافق به شرط لغو همه تحریم‌ها

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی  در این خصوص معتقد است: با انجام توافق نهایی  همه تحریم‌ها برداشته خواهد شد این توافق نیاز بود؛ البته با شرط عبور نکردن از خط قرمز و رعایت آن برای اجازه ندادن به دشمن که بخواهد شکاف‌هایی را ایجاد و نفوذ خود را به مقصد برساند.

امیر خجسته می‌گوید: ارتباط با دنیا برای ایران یک لازمه است و حالا پس از ۳۶ سال مقاومت باید همان طور خطوط قرمز‌ها رعایت شود و از طرفی هم طوری رفتار نشود که تیم مذاکره‌کننده را دلسرد کرد. رهبر معظم انقلاب هم فرموده‌اند که این مذاکرات تنها با هدف برداشته شدن تمام تحریم‌ها و عملی شدن نتایج آن است و باید یکجا برداشته شود.

توافق اقتصاد کشور را پویا می‌کند

وی درباره اینکه این مذاکرات و نتایج آنکه آیا تأثیری در اقتصاد ایران و سایر موارد مرتبط با آن خواهد داشت یا خیر؟ اظهار می‌کند: البته مؤثر است؛ همین برداشته شدن تحریم‌ها موجب می‌شود که امنیت سرمایه‌گذاری در ایران بیشتر شود و سرمایه‌گذاران به سمت ایجاد اشتغال و سرمایه‌گذاری وارد چرخه تولید کشور شوند.

به دنبال آن‌هم اقتصاد کشور پویا و فعال خواهد شد، بخصوص در حوزه اشتغال حرکت خوبی انجام خواهد شد؛ زیرا در این مدت تحریم‌های سنگینی بر اوضاع کشور حاکم بوده است.

تصویب استانی شدن انتخابات در کمیسیون

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس  شورای اسلامی همچنین از افق کاری سال ۹۴ در کمیسسیون و حوزه فعالیتش در مجلس این گونه می‌گوید: روز گذشته بحث استانی شدن انتخابات که مدتی است در مجلس مطرح می‌شود را توسط کمیسیون تصویب و قرار است این روزها به مجلس ارائه دهیم همچنین بحث اضافه شدن ۲۰ نماینده به نمایندگان مجلس که در استان همدان حوزه بهار و کبودراهنگ به ۲ حوزه مجزا تبدیل می‌شود نیز در این موضوع مطرح است و موضوع فعال شدن احزاب در کشور هم از جمله برنامه‌هایی است که کمیسیون در دست برنامه و اجرا در سال ۹۴ خواهد داشت.

شعار سال یک ضرورت است

وی در ادامه بر نامگذاری سال توسط مقام معظم رهبری با عنوان همدلی و همزبانی دولت و ملت را نشان از درایت و توانمندی رهبری و آینده‌گری ایشان عنوان و بیان می‌کند: این نامگذاری همچون سال‌های گذشته یک مفهوم و هدف خاص خود را دارد با توجه به اینکه نامگذاری امسال تکمیل‌کننده سال‌های گذشته است و همه باهم مرتبط هستند و رمز موفقیت کشور هم در همین همدلی دولت و ملت است.

به گفته خجسته، لازم است که از حاشیه‌پردازی دوری کنیم و اعتماد مردم را از دولت سلب نکنیم تا با این همدلی و وحدت به آنچه مدنظر دولت و نظام و آینده کشور است دست یابیم.

کارخانه‌ای: اقتصاد را جوگیر نکنید

اما دیگر نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نظر دیگری در خصوص افق مذاکرات و اثرات آن دارد.

ابراهیم کارخانه‌ای می‌گوید: گاه تأثیراتی که روی برخی مسائل مثل همین مذاکرات بر اقتصاد سایه می‌افکند زودگذر و گذراست.

مثلاً همین بورس که در اوایل سال و چند روز گذشته نوسان‌های قابل توجهی داشته است و حالا کم‌کم راه خود را می رود؛ بنابراین نباید به این جوهای زودگذر توجه داشت و مسائل اقتصادی را درگیر احساس نکنیم.

۱۵درصد اقتصاد ایران از تحریم‌ها تأثیرپذیر است

نکته دیگری که در این خصوص می‌توان به آن اشاره داشت این است که در مسأله رفع تحریم‌ها آنچنان که در بیانیه مطرح شده است تنها تأثیر ۱۵ درصدی بر اقتصاد ایران خواهد گذاشت؛ در صورتی که توافق‌ها به نتیجه برسد.

در اقتصاد کشور باید دنبال یک ریشه مستحکم باشیم و همان اقتصاد مقاومتی است که رهبری بر آن تأکید داشته‌اند، بهترین راهکار است و ریشه‌های اقتصاد پایدار را باید در همین اقتصاد مقاومتی جست‌وجو کنیم و به بنابر فرمایش رهبری باید نگاه ملت و دولت به درون باشد؛ زیرا ما داریم با کسانی مذاکره می‌کنیم که در رأس آنها دشمن شماره یک ایران قرار دارد و این دشمنی هم کمتر نخواهد شد؛ بلکه این امید را به آنها می‌دهد که با فشار می‌توانند به اهداف خود در مورد ایران دست یابند.

با توافق بخشی از تحریم‌ها می‌رود

کارخانه‌ای ادامه می‌دهد: در صورت توافق تنها بخشی از تحریم‌ها برداشته خواهد شد؛ زیرا ۱۸مورد تحریم درخصوص ایران وجود داشته که برخی برداشته شده و برخی هم مانده است و در این میان برخی از این تحریم‌ها هم شدید است و تنها ۳ مورد آن هسته‌ای است سایر موارد به سیاست‌های جمهوری اسلامی، تروریسم و حقوق بشر باز می‌شود این طور نیست که با توافق تمام تحریم‌ها از بین برود بلکه تنها بخشی از آن لغو می‌شود تحریم‌های کنگره آمریکا ۱۰ مورد است که  باید منطقی و واقع‌بین بود.

شعار سال خنثی‌کننده توطئه‌های دشمن است

امسال ۲ انتخابات در پیش رو داریم و دشمنان این نظام و انقلاب در همین مواقع توطئه‌های مختلفی را علیه نظام برنامه‌ریزی می‌کنند؛ بنابراین این همدلی و وحدت دولت و ملت یک ضرورت محسوب می‌‌شود و دولت و ملت باید همدل و هم‌صدا مقابل این برنامه‌ها ایستادگی و مقاومت داشته باشند و برنامه‌های شوم آنها را خنثی کنند.

از طرفی هم این همدلی میان دولت و ملت موجب توسعه بیش از پیش نظام و کشور خواهد شد که مقام معظم رهبری به‌خوبی این ضرورت را در نامگذاری سال مطرح فرموده‌اند.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد