رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از پروژه راهآهن همدان بازدید کرد
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با هدف شتاب بخشی در اجرای طرح راه آهن همدان – تهران و بازدید از این پروژه به همدان سفر کرد. محمدباقر نوبخت در جریان بازدید از وضعیت پروژه راه آهن همدان ـ تهران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پروژه راهآهن همدان ـ تهران یکی […]
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با هدف شتاب بخشی در اجرای طرح راه آهن همدان – تهران و بازدید از این پروژه به همدان سفر کرد.
محمدباقر نوبخت در جریان بازدید از وضعیت پروژه راه آهن همدان ـ تهران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پروژه راهآهن همدان ـ تهران یکی از طرح های سفر ریاست جمهوری به استان همدان است که طبق برنامهریزی های صورت گرفته این پروژه می بایست تا پایان این دولت به بهره برداری برسد.
نوبخت با بيان اينكه پروژه راهآهن همدان ـ تهران تا پایان دولت يازدهم باید تکمیل شود، گفت: 600 میلیارد تومان از اعتبارات سفر رياست جمهوری به همدان تقریبا 80 درصد این اعتبار پرداخت شده است.
وی با اشاره به اینکه بیش از آنچه اعتبارات مصوب این طرح بود بودجه برای پروژه راه آهن در نظر گرفته شد، گفت: 143 میلیارد تومان اعتبار مصوب پروژه راه آهن همدان- تهران بود که براساس گزارش سازمان برنامه و بودجه بیش از 72 درصد از این اعتبار پرداخت شد.
نوبخت با اشاره به اینکه پروژه همدان به ملایر ادامه این پروژه است، عنوان کرد: کار پروژه راه آهن تا بخش فیروزان به اتمام رسیده و پروژه همدان به ملایر نیز پروژه بعدی است که باید به اتمام برسد.
وی با بیان اینکه انتهای پروژه راهآهن تهران – همدان به سنندج ختم میشود و اکنون این بخش پروژه نیز فعال است، افزود: این پروژه باید از ملایر بتواند همدان را به کرمانشاه متصل کند.
وی ادامه داد: اجرای این طرح از مسیر ملایر تا فیروزان به انجام رسیده و از فیروزان تا کرمانشاه هم ادامه دارد.
نوبخت با بیان اینکه تمامی مسیرهای مرکز آن در همدان قرار می گیرد افزود: از نظر گسترش شبکه حمل و نقلی همدان ضمن اینکه از بزرگراه ها هم استفاده می شود از نظر شبکه حمل و نقل ریلی هم باید توسعه یابد.
وی با اشاره به دوری مسافت ایستگاه راه آهن(رباط شورین) افزود: با توجه به تاکید استاندار همدان لازم است ایستگاهی داخل شهر تاسیس کنیم تا مسافران بعد از رسیدن به مقصد برای ورود به داخل شهر مسافت دیگری را طی نکنند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در ادامه از ایستگاه راهآهن ملایر نیز بازدید کرد. نوبخت اظهار داشت: زیرسازی و ریلگذاری این مسیر نیز طبق برنامه زمانبندی شده پیش می رود و امیدواریم تا آخر سال به بهرهبرداری برسد.
وی گفت: کار پروژه راهآهن ملایر تا فیروزان انجام شده اما همیشه در اجرای چنین پروژههایی مشکلات مالی روند پیشرفت فیزیکی را کاهش داده است.
سخنگوی دولت با اشاره به اینکه برای راه آهن تهران ـ همدان ـ سنندج 143 میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود؛ افزود: برای راهآهن کرمانشاه ـ ملایر ـ همدان 142 میلیارد تومان در قانون بودجه در نظر گرفته شده که در مصوبه دولت 149 میلیارد تومان بوده است.
نوبخت با بیان اینکه این پروژه جزو پروژههای اقتصاد مقاومتی است ادامه داد: در مجموع 250 میلیارد تومان اعتبار برای دو راهآهن در نظر گرفته شد که پنج استان را به شبکه سراسری و بینالمللی وصل میکند.
وی ادامه داد: استانهای کرمان، کرمانشاه، همدان و متعاقباً سنندج را جزء پنج استانی هستند که به شبکه سراسری و بینالمللی وصل میشوند.
وی توسعه حمل و نقل ریلی را اولویتهای دولت اعلام کرد و افزود: 2 هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار حمل و نقل در سال جاری است که در سال آینده این میزان به 3 هزار و 500 میلیارد تومان افزایش مییابد.
معاون رئیس جمهور اعلام کرد: 10 هزار میلیارد تومان نیز برای حمل و نقل ریلی، محیط زیست و آب و فاضلاب در نظر گرفته شده تا بتوانیم زیرساختها را آماده کنیم.
وی از خرید 2هزار واگن خبر داد و افزود: دولت برای رفاه حال مسافران خرید واگن های برقی را در دستور کار خواهد داشت.