روستاهای منطقه قهاوند در معرض خطر ابتلا به بیماریهای روده ای می باشند - پایگاه خبری قهاوند جوان
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
روستاهای منطقه قهاوند در معرض خطر ابتلا به بیماریهای روده ای می باشند

دکتر مرضیه اصدق روز شنبه در کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان همدان افزود: بیماری وبا بیماری واگیر دار روده ای است که با آغاز فصل گرما و رعایت نشدن بهداشت شیوع آن امکان پذیر می شود.
وی ادامه داد: در سالجاری احتمال قطعی آب به دلیل کاهش بارندگی های استان وجود داشته که در اینصورت با ماندن آب در لوله ها احتمال آلوده شدن آن وجود دارد.
وی با تاکید بر لزوم استفاده نکردن از یخ های غیر بهداشتی در این فصل ادامه داد: با شروع فصل گرما و افزایش مسافرتها به خارج از استان و یا حضور مسافران در استان همدان باید آگاه سازی و اطلاع رسانی های لازم نیز، به شهروندان تشدید شود.
دکتر اصدق گفت: مناطقی که تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب قرار ندارند بویژه روستاهای منطقه قهاوند می توانند نقطه خطری برای بروز بیماریهای روده ای در استان شوند.
وی با بیان اینکه از ابتدای سالجاری تاکنون موردی از ابتلا به وبا در استان مشاهده نشده است اضافه کرد: شهروندان از خرید یخ و هر گونه مواد غذایی و آشامیدنی دیگر از مراکز غیر معتبر و دوره گرده ها خودداری کنند.
وی از ممنوعیت سرو سالاد و سبزی فله از اوایل تیر ماه در مراکز عرضه مواد غذایی خبر داد و عنوان کرد: باکتری وبا از طریق آب، غذا، انگشتان، مدفوع و حشرات به راحتی منتقل شده که عامل بیماری پس از ورود از دهان وارد معده شده و از سد اسید معده عبور کرده و وارد روده کوچک شده ودر آنجا تکثیر یافته و سمی را ترشح می کند که سبب ترشح آب از سلول های روده به فضای روده شده و در نتیجه اسهال شدید در فرد روی می دهد.
وی افزود: این اسهال شدید منجر به کم آبی و از دست دادن آب و الکترولیت های بدن شده و در صورت عدم جبران مرگ بیمار حتمی است.
وی گفت: دوره نهفتگی یعنی از زمان ورود عامل بیمارییزا تا شروع علائم حدود یک تا سه روز می باشد و پس از شروع علائم دوره بیماری حدود دو و شش روز است.
وی عنوان کرد: اسهال آبکی شدید شبیه آب برنج و بد بو با دفعات اجابت مزاج زیاد، نبود دل درد و دل پیچه و تب، گرفتگی عضلات پشت ساق پا، استفراغ بدون تهوع قبلی، احساس پری و غرغر شکم نیز از علائم ابتلا به این بیماری است.
وی ادامه داد:تنها پنج درصد از مبتلایان علائم شدید بیماری را نشان می دهند و ۸۰ درصد ازافراد عفونت بدون علامت دارند و ۱۵ درصد نیز اسهال خفیف غیر قابل افتراق با سایر بیماری های اسهالی را دارند.
دکتر اصدق تصریح کرد:راه های پیشگیری ازابتلا به بیمار ی های اسهالی بسیار آسان و در دسترس است و آموزش به مردم و توانمند سازی و اطلاع رسانی به آنها مهمترین رکن در پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.
وی عنوان کرد: استفاده از آب سالم و بهداشتی جهت کلیه مصارف از آشامیدن تا شستشوی لباس و استحمام ، شستشوی دست ها با آب و صابون به خصوص بعد از استفاده از توالت،شستشو و ضد عفونی کردن میوه و سبزی به طور صحیح، خود داری از خرید مواد غذایی از دست فروشان و فروشگاه های غیر بهداشتی، خوداری از مصرف لبنیات و بستنی غیر پاستوریزه، عدم استفاده از یخهای غیر بهداشتی، پرهیز از مصرف مواد غذایی خام و نیم پز، دقت در سلامت آب و مواد غذایی مصرفی و استفاده از سرویس بهداشتی در طول سفر اصلی ترین راه های پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.
در چند سال اخیر مورد مثبتی از بیماری وبا(التور) در همدان مشاهده نشده است.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد