ضرورت توسعه ی فضای نقد در آموزش و پرورش
دکتر فولادوند در جلسه ی روسای مناطق آموزشی استان که به میزبانی شهرستان تویسرکان برگزار شد، با قدردانی از تلاش ها و زحمات مدیران در سال تحصیلی جاری، کیفیت بخشی را همچنان راهبرد اصلی نظام آموزشی خواند و تصریح کرد: اولویت های تعریف شده، در سال تحصیلی آینده نیز با قوت دنبال خواهد شد. فولادوند […]
دکتر فولادوند در جلسه ی روسای مناطق آموزشی استان که به میزبانی شهرستان تویسرکان برگزار شد، با قدردانی از تلاش ها و زحمات مدیران در سال تحصیلی جاری، کیفیت بخشی را همچنان راهبرد اصلی نظام آموزشی خواند و تصریح کرد: اولویت های تعریف شده، در سال تحصیلی آینده نیز با قوت دنبال خواهد شد.
فولادوند در ادامه با اشاره به اهیمت ارتباط موثر در آموزش و پرورش، گفت : در این راستا مطالعات گسترده ای صورت گرفته که جمع بندی نتایج به دست آمده 8 توصیه ی مهم است که توجه به آنها در نظام تعلیم و تربیت از اهمیت به سزایی برخوردار است و به پیشبرد اهداف و برنامه ها کمک می کند.
وی در تشریح این توصیه ها اهتمام مدیران به بحث ارتباط در تمام رده ها و سطوح را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: باید به گونه ای عمل کنیم که واسطه ها به حداقل برسد و بیشتر ارتباطات به صورت مستقیم بین مدیران و کارکنان برقرار گردد.
وی مطابقت گفتار و عمل را دومین توصیه در این راستا دانست و با بیان این که بین عمل و گفتار باید نوعی یگانگی باشد، افزود : در چنین شرایطی ، عمل سرمایه ی ارزشمندی محسوب می شود .
مدیر کل آموزش و پرورش استان تعهد دو جانبه در ارتباطات را از دیگر توصیه ها ذکر کرد و با اشاره به شکل های مختلف ارتباط، تصریح کرد: ارتباط از پایین به بالا اهمیت بیشتری دارد و باید مسیر چنین ارتباطی به گونه ای هموار شود که همه ی نیرو ها امکان طرح دیدگاه های خود را داشته باشند.
فولادوند با بیان این که توسعه ی فضای نقدی و نقادی از ضرورت های آموزش و پرورش است، افزود: ارتباطات به گونه ای باید باشد که کارکنان در سطوح مختلف اعم از آموزشی و اداری بدون واهمه نقدهای خود را مطرح نمایند.
وی ارتباط چهره به چهره را از جمله توصیه های مهم دانست و با اشاره به ناکافی بودن ارتباطات بخشنامه محور، تصریح کرد: کارکنان به عنوان عناصر زنده و پویا نیازمند ارتباط رو در رو هستند، چراکه این نوع ارتباط به آنها هویت می بخشد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان مشارکت در مسوولیت را نیز از دیگر موارد با اهمیت در بحث ارتباط دانست و اظهار کرد: مسوولیت پذیری درشعار و گفتار فایده ای ندارد و باید در عرصه ی عمل خود را نشان دهد و مدیران در خصوص تصمیمات خود پاسخگو باشند و مسوولیت بپذیرند.
فولادوند سپس به بحث اطلاع رسانی و خبر اشاره کرد و با بیان این که در درون سیستم خبرهای خوب و بد باید متناسب با شرایط و به صورت هم زمان منعکس شود، تصریح کرد: در این راستا باید شأن و جایگاه مخاطبین نیز مدنظر قرار گیرد و ما باید به فراخور نیاز مستمعین خبرها را منتشر کنیم.
وی دائمی بودن ارتباط را از دیگر توصیه ها ذکر کرد و با بیان این که فرایند ارتباط باید مستمر باشد، افزود: یکی از وظایف مدیران برقراری ارتباط عاطفی و معقول با زیرمجموعه است تا زمینه برای حل مشکلات و پیشبرد اهداف در فضایی مناسب فراهم گردد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان در بخش دیگری از سخنان خود بااشاره به برنامه های آموزش و پرورش استان، تصریح کرد: تلاش شده نگرش ها به یکدیگر نزدیک شود تا زمینه های تحول بیش ازپیش فراهم گردد.
فولادوند نزدیکی نگرش ها را مصداق همدلی و همزبانی دانشت و گفت: در سازمان وسیعی چون آموزش و پرورش تعامل از اهمیت بالایی برخوردار است و اگر چنین تعاملی نباشد، کارها پیش نخواهد رفت.
وی این تعامل را در دو سطح برون و درون سازمانی با اهمیت خواند و با اشاره به همکاری و کمک نمایندگان استان، مدیران دستگاه های اجرایی و ائمه ی جمعه و جماعات به آموزش و پرورش استان، چنین تعاملی را پشتوانه ای ارزشمند برای نظام تعلیم و تربیت دانست.
فولادوند اشاره ای هم به بحث انتخابات مجلس شورای اسلامی داشت و با بیان این که آموزش و پرورش استان ضمن اینکه در اجرای این انتخابات نقش خود را ایفا خواهد کرد، له یا علیه هیچ فرد یا گروهی وارد نخواهد شد.
وی با اشاره برخی شایعات که اخیرا در خصوص حضور در رقابت های انتخاباتی در برخی رسانه ها منعکس شده است، گفت: بنده به عنوان سرباز نظام، خدمت در آموزش و پرورش را افتخاری برای خود می دانم و در حال حاضر هیچ تصمیمی برای حضور در انتخابات و یا عرصه های دیگر ندارم.