عبادت بدون ولایت نه تنها نفعی به حال دین و مکتب ندارد بلکه مضر است
امام جمعه منطقه قهاوند در خطبه های این هفته نماز جمعه شهر قهاوند با اشاره به نامه 53 نهج البلاغه اظهار داشت: امیرموُمنان در نامه ای به مالک اشتر می فرماید : تو بر مصر حکومت می کنی ومن بر تو ، ولی پروردگاربی همتای عالم بر همه ما . حجت الاسلام و المسلمین محققی […]
امام جمعه منطقه قهاوند در خطبه های این هفته نماز جمعه شهر قهاوند با اشاره به نامه 53 نهج البلاغه اظهار داشت: امیرموُمنان در نامه ای به مالک اشتر می فرماید : تو بر مصر حکومت می کنی ومن بر تو ، ولی پروردگاربی همتای عالم
بر همه ما .
حجت الاسلام و المسلمین محققی گفت : در حکومت دینی از وظیفه به عنوان مسوولیت تعبیر شده است ولازمه ی انجام مسوولیت وداشتن مسوولیت آن است که فرد هم باید تخصص داشته وهم تعهد.
وی تصریح کرد: تخصص به معنای لیاقت و کاردانی است که موجب عدم اتلاف منابع شده و بیشترین باز خورد را خواهد داشت و اما تعهد به معنای پای بندی بر اهداف و آرمانهاست و شخص متعهد با دلسوزی تمام توان و خلاقیت خود را به کار می گیرد.
محققی ادامه داد: امام از تخصص و تعهد به دو بال تعبیر می نماید و می فرماید اگر قرار باشد الزاماً یکی را انتخاب نمایم تعهد را انتخاب می کنم زیرا بر خلاف تخصص تعهد مخرب نیست .
امام جمعه منطقه قهاوند افزود: معیار نخست در حکومت امیر مومنان تعهد و تقوا بود و پس از آن تخصص و تجربه به همین موجب از طلحه وزبیر که از توان اجرایی ومدیریتی بالا برخوردار ولی تعهد آنها به سبب دنیا زدگی آنها در دوران خلافت سه گانه و این که دیگر طلحه وزبیر زمان رسول خدا نبودند حضرت آنها را در حکومت خود به کار نبردند.
وی اظهار داشت: امیرمومنان در نامه خود به مالک وظیفه ایشان را با عبارت عمران بلادها و اصلاح أهلها مشخص می کند. در نظر مولا رفاه و آزادی و امنیت در جامعه کف مطالبات و وظایف است نه سقف آن. چون هدف در حکومت علوی «حق» بود و تکامل و تعالی انسان و حکومت وسیله ای برای رسیدن به آن هدف.
امام جمعه منطقه قهاوند تصریح کرد: هدف علاوه بر کسب رضایت شهروندان وهم کسب فضیلت شهروندان نیز باشد.
انجام مسوولیت و خدمت به خلق الله اگر در مسیر بندگی و تعالی و تکامل جامعه بود ، می شود عبادت وجهاد و در غیر این صورت باید در اهلیت برای دوش گرفتن امانات تردید نمود.
«ألذین إن مکناهم فی الارض أقامو الصلوة آتو الزکوةو آمرو بالمعروف ونهو عن المنکر»
محققی ادامه داد: این چهار شاخص نماز است که حضرت آقا ضایع نمودن حق نماز را یکی از دو دلیل مهم برای به وجود آمدن واقعه عاشورا بیان می کند. حسن ختام بحث حدیث نبوی که می فرماید: كسى كه بر مسلمانان پيشـى گيرد، در حالـى كه ميداند در ميان آنها كسـى افضل و بهتر از او وجـود دارد، چنيـن كسى به خدا و رسولـش و همه مسلمانان خيانت كرده است .
امام جمعه منطقه قهاوند در خطبه دوم نماز وحدت بخش این هفته شهر قهاوندگفت: در ارائه بحث عبرت گیری از اشتباهات خواص دوران پیامبر (ص) و علی (ع) عرض می کنیم که همانطور که بیشتر پیامبران الهی نگران دستاورد و میراث خود بودند و این در آیات قرآن کریم مشاهده می شود .
آیه 132 سورهُ بقره «ووصّی بها ابراهیم بنیه ویعقوب یا بُنَیّ ان الله اصطفی لکم الدین فلا تموتن الا و انتم مسلمون»
نگرانی دو پیامبر بزرگ را می رساند که سرنوشت میراث آنها در دست فرزندان چه خواهد شد.
محققی افزود: حال نکته اینجاست که پیامبر خاتم که میراث آن حضرت آخرین دین و دین کامل می باشد آیا می تواند نگران آن نباشد. این نگرانی بحدّی است که پیامبر اکرم از اولین روزهای اعلان و ابلاغ رسالت درصدد معرفی جانشینی خود بودند.
امام جمعه منطقه قهاوند اظهار داشت: وصیت نامه سیاسی و الهی حضرت امام نیز برای رفع نگرانی های آن امام راحل برای میراث عظیم خود می باشدکه متأسفانه کمتر بیان و مطرح می شود .
وی افزود: متاسفانه با اینکه پیامبر اکرم هشدار داده بودند مبنی بر اینکه همه اتفاقات امت بنی اسرائیل برای امت من هم خواهد بود وفرموده بودند که قوم موسی 71فرقه شدند و قوم عیسی 72 فرقه ولکن امت من 73فرقه خواهند شد درحالی که «کلهم فی النارإلاواحدة» یک فرقه اهل نجاتند وبقیه اهل آتش .
حتی اگر قاری وحافظ قرآن باشند وپیشانی شان به سبب عبادت پینه بسته باشد.
محققی اظهار داشت: عبادت بدون ولایت نه تنها نفعی به حال دین و مکتب ندارد بلکه مضر است و برای همین اهل آتشند.
امام جمعه منطقه قهاوند تصریح بیان کرد: خواص با ظاهر دین و با نام مسلمانی وظاهر موجه سرنوشت جامعه اسلامی در عصر پیامبر را عوض نمودند. جنگ جمل بخاطر جایگاه عایشه وسابقه طلحه و زبیر اتفاق می افتد . معاویه اگر مسلمان نبود انشقاق و اختلاف در دین امت به وجود نمی آمد ، خوارج اگر حافظ قرآن نبودند نفاق ایجاد نمی شد .
وی افزود: با توجه به همه هشدار های پیامبر متاسفانه دقیقاً اشتباهات بنی اسرائیل که عامل سقوط آنها بود را خواص همراه پیامبر مرتکب شدند و حکومت اسلامی را از مسیرش خارج نمودند. پرسش این جاست که خواص عصر پیامبر از اشتباهات خواص در دوران موسی عبرت نگرفتند و به عینه آن را تکرار کردند.
خواص انقلاب چرا همان اشتباهات را تکرار نمودند ؟ وعلت ودلیل این ارتکاب چیست؟
نتیجه اشتباه خواص بنی اسرائیل این شد که خدایی که به آنهافرمود «إنی فضلتکم علی العالمین» همان خدامی گوید «ضربت علیهم الذلة والمسکنة»
خداوند به بنی اسرائیل گفت: من می خواستم بنی اسرائیل عزیز و الگو و اسوه باشند ولکن خودشان غضب خدا را خریدند «باؤوبغضب من الله».
حضرت علی (ع) می فرماید : «قدخلع الله عنهم لباس کرامته» خداوند لباس کرامت را از تن بنی اسرائیل در آورد.