مدرسه ای برای هانیه ... - پایگاه خبری قهاوند جوان
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
مدرسه ای برای هانیه …

خاطرات دانش آموزان از اولین روز مدرسه، بابای مدرسه، صف بستن های نامنظم، همکلاسی ها و زنگ تفریح، همه و همه خاطرات بسیار شیرینی از مدرسه است که همه ما به گونه ای آن را تجربه کردیم.
اگر هر یک از ما برای چند لحظه به دوران پر شور و نشاط کودکی خود برگردیم به طور یقین بخش زیادی از خاطرات کودکیمان در مدرسه ابتدایی و در جمع همکلاسی هایمان شکل گرفته است جایی که ناب ترین و صادقانه ترین رفاقت ها و شیرین ترین شیطنت ها در آنجا در ذهن ها به ثبت رسیده است.
حس و حال رفتن به مدرسه به خاطر این شلوغ بودن ها ، همهمه دانش آموزان، شیطنت ها و زمین خوردن های دانش آموزان هنگام زنگ تفریح است که خاطرات به یادماندنی برای هر یک از ما ایجاد کرده است حالا فکر کنید یک مدرسه با آن همه کلاس و حیاط بزرگ و اتاق مدیر و معاون فقط یک دانش آموز و یک معلم داشته باشد.
شاید تداعی مدرسه ای بزرگ با این همه کلاس و تنها با یک دانش آموز و معلم شما را به حال و هوای دیگری ببرد و نسبت به این دانش آموز و معلم غبطه بخورید که ای کاش ما یا فرزندانمان در چنین مدرسه تحت آموزش بودیم و درس می خواندیم.
نظام جمهوری اسلامی ایران و دولت تدبیر و امید با هدف ایجاد عدالت آموزشی و جلوگیری از کودکان بازمانده از تحصیل اقدام های گسترده و خوبی انجام داده است که وزارت آموزش و پرورش به عنوان مجری این طرح ها، اجرای طرح انسداد بیسوادی را در دستور کار قرار داده است.
دولت با پیگیری این طرح ها قصد دارد حتی برای یک دانش آموز در منطقه دور افتاده نیز کلاس تشکیل دهد تا عدالت آموزشی برای همه فراهم شود و هیچ کودکی از تحصیل جا نماند که بر اساس آمارها نمونه بارز آن تاسیس ۱۱۰ مدرسه در کشور تنها با یک دانش آموز و پنج هزار مدرسه با کمتر از پنج دانش آموز نشان از اهمیت دولت جمهوری اسلامی ایران به موضوع تعلیم و تربیت است.
به این منظور و برای تحقق عدالت آموزشی و اجرای طرح انسداد بیسوادی هانیه دختر کلاس سوم ابتدایی در یکی از روستاهای شهر قهاوند که از قدیمی ترین شهرهای استان همدان است و قدمت آن به گفته بزرگان آن، به چند سال قبل از ظهور اسلام می رسد در روستایی به نام بزنجرد در یک مدرسه با یک معلم مشغول به تحصیل است و برای اینکه این دانش آموز از تحصیل عقب نماند مدرسه و معلمی برای ادامه تحصیل وی پیش بینی شده است.
گفت و گوی معلم هانیه با خبرنگار ایرنا درباره حس و حال داشتن تنها یک دانش آموز در یک مدرسه شنیدنی است.
کریم شکری می گوید: این مدرسه بسیار جالب است، تدریس در همچنین مدرسه ای بدون صف کلاسی، مبصر ، انتظامات و نبودن خیلی چیزهای دیگری که در مدارس دیگر وجود دارد، احساس کمیاب و نادری است.
وی ادامه داد: ایجاد فضای آموزشی در مدرسه ای که نه رفاقت و نه رقابت در آن معنی دارد بسیار سخت است ایجاد انگیزه در این مدرسه با دانش آموزی که هیچ رغبتی برای درس خواندن ندارد توان و انگیزه و معلومات بالایی می طلبد.
شاکری اضافه کرد: جالب است بدانید که در این مدرسه دانش آموز با هر معدل و توان درسی دانش آموز ممتاز مدرسه است و برگزاری اردو در این مدرسه یک گشت و گذار شخصی است.
این معلم که هم بازی دانش آموز خود در طول سال تحصیلی است می گوید: جالب است که معلم باشی و شاهد بستن هیچ صف صبحگاهی در مدرسه نباشی و هزاران نکات کوچک و جالب که تا خودتان در صحنه حضور نداشته باشید قابل توصیف نیست.
شکری ادامه داد: با وجود این توصیف ها، حال بهتر درک می کنید که این دانش آموز با وجود امکانات آموزشی خصوصی از داشتن همه حس و حال زیبایی که در دوستی ها و درگیری ها برای همه شماها در دوران تحصیل به وجود آمده و شما را برای زندگی کردن در جامعه آماده کرده محروم است.
وی با بیان اینکه شاید برایتان جالب باشد بدانید چرا این مدرسه تک نفره است و بقیه دانش آموزان آن کجا هستند؟ افزود: این روستا با وجود تمدن بیش از یک هزار و ۴۰۰ ساله و پرورش بزرگان علمی و ادبی در دامان خود به دلیل بد عهدی ایام و حوادث طبیعی مانند سیل و همچنین کمبود امکانات رفاهی شاهد مهاجرت روستاییان بوده به طوری که هم اکنون بعد از بهره مندی از امکانات عمومی تنها ۹ خانواده در آن باقی مانده است و از این ۹ خانواده تنها یک دانش آموز شرایط درس خواندن در مدرسه ابتدایی را دارد.
شکری ادامه داد: با توجه به رویکرد سیستم آموزشی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر آموزش همگانی ( به معنای واقعی کلمه ) ، رئیس اداره آموزش و پرورش قهاوند با توجه به شرایط موجود در روستا و خانواده دانش آموز و بررسی راه حل های مختلف در جهت بهره وری حداکثری آموزشی و پرورشی از نیروهای خود و با وجود تنگناهای مالی و رفاهی و نیرو مربوط به مناطق محروم ، تمام سعی خود را برای اعزام نیرو و همچنین پشتیبانی های رفاهی جهت برپایی مدرسه و جذب و آموزش هانیه و خواهر بازمانده از تحصیلش به عمل آورد تا این دانش آموز هم مانند تمامی کودکان ایران عزیزمان بتواند به مدرسه برود.
رئیس آموزش و پرورش قهاوند نیز در این باره گفت: مدرسه شهید مدنی در روستای بزنجرد تنها یک دانش آموز دارد که معلم آن به عنوان معلم و مدیر در این مدرسه فعالیت می کند.
علیرضا غلامی با بیان اینکه خانواده این دانش آموز بنیه مالی ضعیفی دارند افزود: این دانش آموز دختر به لحاظ عاطفی نمی تواند از خانواده دور باشد و به مدرسه شبانه روزی برود لذا با پیگیری صورت گرفته تصمیم گرفته شد برای این دانش آموز یک معلم اختصاص داده شود تا از تحصیل باز نماند.
وی ادامه داد: این مدرسه دولتی در روستای تاریخی و پر تمدن بزنجرد از توابع شهرستان قهاوند به دانش آموز کلاس سوم هانیه کلهری و معلم او آقای شکری تعلق دارد.
وی ایجاد عدالت آموزشی و جلوگیری از کودکان بازمانده از تحصیل را از اهداف اختصاص دادن یک نیروی رسمی آموزش و پرورش به یک روستا و یک دانش آموز عنوان کرد.
به گفته وی روستای برنجرد با ۹ خانواده ۶۰ نفر جمعیت دارد.
سرپرست معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش استان همدان نیز در این باره گفت: بیشتر دانش آموزان بازمانده از تحصیل استان همدان یا دانش آموزانی که ترک تحصیل کرده اند از خانواده هایی بوده اند که یکی از والدین آنها بی سواد هستند.
عباس احمدی مقیم افزود: در دهه ۶۰ دسترسی نداشتن به مدرسه موجب بی سواد ماندن افراد می شد اما امروزه زمینه های لازم فراهم شده تا فرد بازمانده از تحصیل نداشته باشیم و از ترک تحصیل دانش آموزان پیشگیری کنیم.
وی اضافه کرد: هم اکنون برای بستن مبادی بیسوادی ۴۱ کلاس درس ابتدایی، ۳۰ کلاس درس متوسطه اول و ۱۶ کلاس درس متوسطه دوم با تعداد کمتر از پنج دانش آموز در استان همدان تشکیل می شود.
وی بیان کرد: تمام عشایر مستقر در همدان را چادر به چادر بررسی کردیم که تعداد بیسوادان مشخص شد و برای ۲۵ نفر آنها که در سن تحصیل نبودند کلاس سوادآموزی برپا شد و ۷۰۰ نفر که در سن تحصیل بودند آموزش و پرورش رسمی و معلم سیار اعزام شده است.
حدود ۲۸۵ هزار دانش آموز در ۲ هزار و ۸۰۰ آموزشگاه استان همدان با بیش از ۱۲ هزار کلاس درس تحصیل می کنند.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد