نخستین نمایشگاه سراسری کتاب کودک و نوجوان در همدان افتتاح شد - پایگاه خبری قهاوند جوان
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
نخستین نمایشگاه سراسری کتاب کودک و نوجوان در همدان افتتاح شد

نمایشگاه تخصصی کتاب کودک و نوجوان با حضور بیش از ۱۷۵ ناشر از سراسر کشور از امروز به مدت یک هفته در همدان بازگشایی شد.
آئین افتتاحیه این نمایشگاه با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان، مدیرکل امور استان‌های وزارت ارشاد، معاون سیاسی استاندار، مدیرکل نهاد کتابخانه‌های استان، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان همدان و سایر مسئولان و فعالان فرهنگی و ناشران در محل نمایشگاه‌های دائمی همدان برگزار شد.
مدیرکل امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این آئین اظهار داشت: ایران اسلامی به لحاظ تمدن و دین از جایگاه دیرینه‌ای برخوردار است ولی متاسفانه در اعلام آمار سازمان‌هایی چون یونسکو میزان مطالعه در بین مردم ما پایین است که با فرهنگ و تمدن و شأن ایران هماهنگی ندارد که در این زمینه رهبر معظم انقلاب نیز اظهار تأسف و ناراحتی خود را بیان کردند.
محمد مهدی احدی بیان کرد: در اوایل انقلاب ۱۸۳۳ عنوان کتاب در کشور منتشر می‌شد ولی در سال ۹۳ این میزان به ۷۳ هزار عنوان کتاب رسید که یک میلیون رشد نشر کتاب در دوران بعد از انقلاب را شاهد بودیم.
مدیرکل ارشاد همدان در این آئین اظهار داشت: این نمایشگاه برای نخستین بار و با حضور بیش از ۱۷۵ ناشر از سراسر کشور و با ۲۵ هزار عنوان کتاب به مدت یک هفته در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی همدان پذیرای علاقمندان به کتاب و کتاب‌خوانی است.
فاضل عبادی افزود: در این نمایشگاه، بن کتاب با ۲۰ درصد تخفیف از سوی ارشاد و ۱۰ درصد از سوی ناشران ارائه می‌شود که کتاب‌ها با حداقل ۳۰ درصد تخفیف به خریداران ارائه می‌شود.
وی از برگزاری نشست‌های تخصصی و برنامه‌های جنبی در نمایشگاه کتاب نیز خبر داد و بیان کرد: در نمایشگاه کتاب امسال ۱۴ غرفه نیز به دستگاه‌های فرهنگی و مؤسسات فرهنگی- قرآنی اختصاص یافته است.
سخنران بعدی این آئین محمد رضا یوسفی، نویسنده و نظریه‌پرداز ادبیات کودکان و نوجوانان ایران بود.
محمد رضا یوسفی در سال ۱۳۳۲ در همدان متولد شد، از سال ۱۳۶۵ به طور جدی به نویسندگی برای کودکان و نوجوانان پرداخت و تاکنون بیش از ۲۰۰ کتاب که عمدتاً داستانی‌اند از وی منتشر شده‌ است.
این نویسنده و نظریه پرداز ادبیات کودک و نوجوان با بیان اینکه در کشور ما تمام برنامه‌ها از راه سیاست عبور می‌کند، اظهار داشت: از سیاستمداران در عرصه فرهنگی تقاضا دارم که گردآوری فولکلور و گویش‌های همدانی را در ادبیات کودک و نوجوان مدنظر داشته باشند.
یوسفی بیان کرد: بهتر است برای نویسندگان و اهالی قلم همدان شرایطی ایجاد شود تا اسطوره‌های خود را به شیوه رمان به رشته تحریر درآورند، چرا که همدان از مفاخر، مشاهیر و علمای بسیاری از گذشته تاکنون برخوردار است.
در ادامه این آئین معاون سیاسی استاندار همدان عنوان کرد: با حمایت‌های وزیر ارشاد زمینه‌های مناسبی برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی- هنری حوزه کودک و نوجوان در همدان ایجاد شد و به دنبال آن ۲۳۰ هزار نفر از مردم همدان در طول برگزاری دو جشنواره بین‌المللی فیلم و تئاتر کودک و نوجوان از کالاهای خوب فرهنگی استفاده کردند.
محمد ابراهیم الهی تبار با بیان اینکه محور چشم انداز ۲۰ ساله کشور دانایی است، گفت:برای تقویت و گسترش فرهنگ مطالعه باید از دوران کودکی و نوجوانی به این مهم پرداخت، چرا که در حال حاضر کشورهای توسعه یافته از سرانه مطالعه بالایی برخوردار و کشورهای جهان سومی میزان مطالعه کمتری در بین مردم خود دارند.
در این آئین باران دارپویی و گلبرگ اسدی به عنوان نقالان نوجوان به اجرای بخشی از شاهنامه فردوسی در باب رستم و سهراب پرداختند.
هم‌چنین در پایان این مراسم نیز از نویسندگان استان همدان؛ محمدرضا یوسفی، غلامرضا بکتاش، بهناز ضرابی زاده و عارف درویشی تجلیل شد.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد