همدان ظرفیت پذیرش روزانه ۲۷ هزار و ۵۰۰ مسافر را دارد - پایگاه خبری قهاوند جوان
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
همدان ظرفیت پذیرش روزانه ۲۷ هزار و ۵۰۰ مسافر را دارد

علی مالمیر ظهر امروز در جمع خبرنگاران ضمن گرامیداشت روز شهدا و یاد و خاطر ۸ هزار شهید استان، اظهار داشت: حوزه صنایع دستی، میراث و گردشگری به عنوان محور توسعه استان مطرح شده و در این راستا باید مجموعه استان باید این باور را داشته باشد تا به سمت توسعه این بخش گام بردارد.

مالمیر بیان کرد: وجود فضای مثبت و همدلی بسیار می تواند در رشد این بخش اثرگذار باشد و اکنون نیز فضای رسانه و مطبوعات استان فضای همدلی و شادابی نیست در صورتی که همه باید در توالی و رشد استان گام برداریم تا فضای مثبتی را به بیرون از استان مخابره کنیم تا موجب جذب سرمایه گذار و گردشگر داخلی و خارجی شود.

وی عنوان کرد: در قالب ستاد نوروز که ریاست آن به عهده استاندار بوده و این نهاد دبیری این جلسه را برعهده داردو بخش عمده ای از تاسیسات گردشگری در اختیار این نهاد است و آماده سازی این حوزه‌ها و نظارت و بازرسی آن برای خدمات‌رسانی مطلوب‌تر به مسافران از وظایف این سازمان است که از مدتها پیش شروع شده و در راستای این وظایف اماکن، هتلها، خدمات بین راهی و مراکز گردشگری مورد بررسی قرار گرفته و در راستای رفع نواقص برآمدند.

مالمیر از برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در نوروز ۹۵ در همدان خبر داد و گفت: نمایشگاه سوغات و صنایع دستی را در مرکز استان در ۲ قسمت و شهرستانها داریم، ضمن اینکه برنامه‌های فرهنگی پیش بینی شده که شهرداری و اداره کل ارشاد نیز برنامه‌هایی در این ایام دارند که هنوز ابلاغ نشده است و در روزهای۱۱ فروردین و ۱۲ این ماه به مناسبت روز مادر برنامه شاهنامه‌خوانی و غیره را برگزار می‌کنیم.

وی با اشاره به عدم برگزاری جشنواره زمستانی در سال ۹۴ علت آن را کمبود اعتبارات عنوان کرد و افزود: در مورد جشنواره زمستانی این جشنواره به سبب بودجه و کمبود اعتبارات امسال برگزار نشد وباید بپذیریم که سازمان میراث فرهنگی دستگاه حاکمیتی و سیاست گذار است و لزوما برگزار کننده نیسیت و بخش خصوصی را باید در این حوزه‌ها وارد کرد ولی به این معنی نیست که میراث فرهنگی حمایت نداشته باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی همدان بیان کرد: برنامه‌ها باید اثر بخش بوده و مزیت، نتیجه و عایده‌ای برای استان داشته باشد که باید این موارد در قالب برنامه‌ها دیده شود.

وی با اشاره به اینکه بریا جذب گردشگر باید زیرساختهای آن نیز فراهم باشد، گفت: عصر طلایی نام شرکت سرمایه گذاری است که قرار است مجموعه بزرگ اقامتی و هتل ۵ ستاره را در قالب سایت ۲و نیم و ۶ هکتاری تأسیس کنند و با ساخت و افتتاح این مجموعه نیز ظرفیت خوبی برای میزبانی گردشگران ایجاد می‌شود.

۱۱ هتل و ۲ هتل آپارتمان در همدان فعال است/ آماده‌سازی ۹ هزار تخت برای اسکان در آموزش و پرورش

مالمیر اظهار داشت: اگر نگاهی به اهداف سند چشم انداز بیندازیم، در این چشم انداز پیش بینی شده حدود ۲۰ میلیون گردشگر خارجی در کشور داشته باشیم و ما نیز مدعی هستیم که همدان جزء ۵ استان اول کشور در آثار تاریخی است و باید بتوانیم سهم مناسبی را از بازار جذب کنیم و باید بخش مهمی را به بازار گردشگران خارجی تخصیص دهیم که یکی از ملزومات آن نیز زیرساخت‌هایی چون هتل‌ها است.

وی افزود: ظرفیتی در سازمان میراث فرهنگی کشور فراهم شده که می‌توانیم هتل‌های بالای ۴۰ تا ۵۰ درصد پیشرفت را برای دریافت تسهیلات ۴ درصد به صندوق توسعه ملی معرفی کنیم که این ظرفیت وجود داشته است.

مالمیر با اشاره به ظرفیت هتل‌های استان بیان کرد: اکنون ۱۱ هتل، ۲ هتل آپارتمان و ۱۲۸۴ تخت داریم، ضمن اینکه مجوز احداث ۴ هتل صادر شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی همدان تصریح کرد: برای میهمانان نوروزی مراکز اقامتی دیگری نیز وجود دارد که از جمله آن آموزش و پرورش است که اکنون حدود ۹ هزار تخت در آموزش و پرورش برای میهمانان نوروزی آماده شده است.

مالمیر با اعلام ظرفیت اسکان مسافران نوروزی در شهر و استان همدان گفت: ظرفیت روزانه اسکان مسافران در مرکز استان ۱۷هزار و ۵۰۰ نفر و در سراسر استان ۲۷ هزار و ۵۰۰ نفر به طور روزانه وجود دارد که این تعداد بدون احتساب خانه مسافرهای فعال است.

وی عنوان کرد: در مورد خانه مسافرها در گذشته قانون خاصی وجود نداشت و اکنون نیز بخشی از بار مسافر استان را این حوزه و کارتن به دست‌ها بر عهده گرفتند که ضرورت ساماندهی آن وجود دارد، ظرفیت قانونی خوبی ایجاد شده تا مجوز برای خانه مسافرها صادر شود.

مالمیر بیان کرد: اخیرا فراخوانی را اعلام کردیم که افراد مراحل صدور مجوز برای خانه مسافرها را طی کنند و به طور مستمر پیگیر هستیم تا قسمت اعظم واحدهای استاندارد را تحت پوشش داشته باشیم و این مورد نیازمند تعامل فرمانداری، استانداری و اماکن است که امیدواریم آن را به سرانجام مطلوبی برسانیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان با اشاره به موضوع بوم گردی گفت: در مورد بوم گردی استانداردهایی وجود دارد که اگر رعایت نشود با مشکلاتی مواجه می‌شویم، ضمن اینکه به صورت جدی استقبال از سرمایه گذار را در برنامه‌های خود داریم تا در راستای ایجاد زیرساخت لازم، تسهیل و تسریع ورود سرمایه گذار حمایت و اقدام کنیم.

بدهی ۴ میلیارد تومانی میراث فرهنگی همدان با برنامه‌ریزی تأمین می‌شود

مالمیر با اشاره به بدهی ۴ میلیارد تومانی این سازمان اظهار داشت: بدهی در ادوار مختلف ایجاد شده و باید بتوانیم آن را تامین کنیم و با همکاری استان و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استانداری فکری برای آن داشته باشیم.

وی افزود: چیزی که در بودجه ۹۵ پیش بینی شده نوید بخش این است که مشکلات مالی کمتری داشته باشیم، شرایط عمومی کشور نشان دهنده افزایش تعداد مسافر بوده و امیدواریم در این حوزه رشد داشته باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان مطرح کرد: وجود کمیته تبلیغات و بازاریابی ذیل کمیته میراث فرهنگی ضروری است چرا که طرح جامعی برای تبلیغات وجود ندارد و باید در بازاریابی جامعه هدف و بخش بندی آن توجه کنیم، ضمن اینکه یکی از عمده ترین بازار ما باید در خارج از کشور باشد.

مالمیر با بیان اینکه عمده گردشگر از استان همدان عبوری است، گفت: بخش عمده مسافران غرب و جنوب غرب کشور از استان همدان عبور می‌کند که این ظرفیت خوبی است ولی نیازمند برنامه‌ریزی و تبلیغات مناسب است تا این مسافران از استان همدان دیدن کنند و در حوزه تبلیغات و بازاریابی باید در قالب کار هدفمند و اثربخش حرکت کنیم.

وی با اشاره به طولانی شدن ساخت هتل بعثت اظهار داشت: هتل بعثت مشکلاتی در حوزه پارکینگ با شهرداری دارد که ما نیز مشغول مذاکره هستیم تا برای رفع آن و ارائه راهکار به نتیجه برسیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان اظهار داشت: موزه منطقه‌ای برای استان همدان فرصت است و بحث دیگر حمایت از مجموعه داران خصوصی است، محدودیت مکان مناسب برای ایجاد موزه‌های بخش خصوصی داریم، ضمن اینکه بخش اعظمی از مخزن موزه انجام شده و امیدواریم بتوانیم بودجه مناسب را دریافت و ساخت مخزن را به اتمام برسانیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه متنوع سازی در حوزه گردشگری یکی از عوامل مهم در افزایش ظرفیت‌های گردشگری است، گفت: استفاده از گردشگری مذهبی، گردشگر ادبی و گردشگری سلامت نیز جز و این موارد است.

مالمیر عنوان کرد: حفظ آثار تاریخی تنها توسط این سازمان امکان پذیر نیست و نیازمند حمایت بخش دولتی، خصوصی و مردم است، ضمن اینکه تعداد زیادی آثار و بنای تاریخی داریم که حفظ و نگهداری از آنها نیازمند سرمایه هنگفتی است.

وی بیان کرد: میدان امام خمینی(ره) همدان در دهه ۷۰ ثبت ملی شده و ۲۰ سالی است که میراث فرهنگی در زمینه مرمت و حفظ این بافت تاریخی مشغول است.

مالمیر با اشاره به اینکه جای خوشحالی دارد که امروز حفظ بافت تاریخی میدان امام(ه) همدان به دغدغه شهرداری و شورای شهر تبدیل شده است، افزود: هزینه‌های بسیاری برای مرمت و احیای بافت تاریخی نیاز است ولی اعتبارات میراث فرهنگی پاسخگوی نیاز موجود نیست.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان با اشاره به اینکه اینگونه بافت‌های تاریخی دارایی‌های مردم استان و کشور است، عنوان کرد: تمامی مردم باید در این زمینه سهم داشته و احساس دغدغه داشته باشند چراکه کسی مالک میدان امام(ره) نبوده و همگی باید از ظرفیت‌های این میدان استفاده کنند.

وی با بیان اینکه ساماندهی بازار و میدان تاریخی امام خمینی(ره) همدان نیازمند انجام اقدامات بسیاری است، بیان کرد: مهمترین و اساسی‌ترین نکته در رابطه با میدان تاریخی امام خمینی(ره) همدان حفظ بافت تاریخی آن است و اصلاح این مورد نیازمند کار مطالعاتی است، و یکی از مهمترین ارکانی که در حوزه حفظ آثار تاریخی می تواند کمک کننده باشد شهرداری و اصناف است.

مالمیر صنایع دستی را از ارکان اصلی استان دانست و تصریح کرد: برخی از صنایع دستی استان همدان دارای آوازه بلندی در دنیا هستند ولی نباید تمرکز بر دو نوع از صنایع دستی باشد و در این حوزه حمایت از صنایع اصیل و با اصالت را در برنامه داریم و اعطای نشان اعتماد به صنایع نیز از برنامه‌های پیش رو است تا مجموعه‌ها را معرفی کنیم.

وی با بیان اینکه حوزه صنایع دستی نیازمند چرخه تولید است، گفت: باید در همه حوزه های صنایع دستی وارد کار شویم، ضمن اینکه در صنعت بسته بندی صنایع دستی و معطوف به بازار بودن و به ویژه بازار خارج از کشور باید فعالیت کنیم.

مالمیر افزود: در حوزه میراث فرهنگی یکی از عمده‌ترین سر فصل‌ها ثبت جهانی است که همدان تاکنون نتوانسته ثبت جهانی داشته باشد، چند اثر خاص را همزمان داریم آماده‌سازی و پرونده‌های ذیربط آن را تکمیل می‌کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان اظهار داشت: امسال ۸۷ پرونده برای ثبت جهانی شکل گرفته که ۴۴ مورد به سازمان معرفی شده و بحث مستند نگاری در آثار تاریخی از سرفصل‌های جدی است که باید به طور ویژه دیده شود.

مالمیر تصریح کرد: صنایع دستی در گذشته در حوزه صنعت بوده و گردشگری هم در حوزه صنعت است و مقوله اقتصادی است و شاید حلقه مفقوده استان و کشور این است که رویکرد اقتصادی در میراث فرهنگی و گردشگری مغفول بوده است، به صورت تخصصی و متعصبانه مدیران فرابخشی نگاه نکنند و رشد نامتوازن نداشته باشند و به سمتی سوق یابند و گرایشی به موضوع بنگرند.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد