چرخ اقتصاد مقاومتي در روستاي یسرلو مي چرخد - پایگاه خبری قهاوند جوان
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
چرخ اقتصاد مقاومتی در روستای یسرلو می چرخد

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بسیج سازندگی؛ موضوع اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی از مباحثی است که بارها مورد تاکید مقام معظم رهبری و کارشناسان اقتصادی و مسولان بوده است.

در این میان علی رغم تمام توصیه‌ها و راهکارهایی در راستای تحقق اصلاح تفکر پشت میز نشینی صورت گرفته است، متاسفانه هنوز هم اکثر جوانان کار را فقط پشت میز نشینی می دانند و کمتر کسی رغبت می کند در شغلی غیر مرتبط با رشته تحصیلی مشغول به کار شود.

اما کافی است با کمی تلاش و خلاقیت و داشتن ایده ای نو در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی گام برداشت و شرایط اقتصادی را به نفع خود تغییر داد.

کم نیستند افراد کارآفرینی که با پشتکار و خلاقیت این مسیر را طی نموده و به موفقیت رسیده اند.

به این بهانه گفتگویی با خانم افشار از جمله کارآفرینان شهرستان قهاوند انجام داده ایم.

لطفاً خودتان را معرفی کنید و از وضعیت اشتغال تان برای ما بگویید:

بنده زرافشان افشار هستم، در حال حاضر ساکن روستای یسرلو از توابع بخش قهاوند هستم دیپلم علوم انسانی رو دارم و متاهل بوده و ۲ فرزند نیز دارم. نزدیک به ۳ سال هست که با مشارکت همسرم و خواهرم ، در یک کارگاه تولیدی به کشت قارچ مشغول هستم.

از مهمترین فعالیت ها و عوامل موفقیت های خود برای ما بگویید.

به طور کلی، از ۳ سال قبل کشت قارچ دکمه ای را در یک کارگاه های خانگی با حمایت بسیج و بخشداری منطقه قهاوند آغاز کردیم. در ابتدا یک دوره آشنایی با مشاغل خانگی توسط بسیج برای ما برگزار شد . در ادامه و با تحقیق و بررسی در مورد مشاغل موجود، آموزش های لازم را در دوره های اموزشی پرورش قارچ در موسسات خصوصی و با مشاوره های خواهرم، کسب کردم و سپس احداث کارگاه نیمه تخصصی کشت قارچ توسط مهندسان معرفی شده از طرف بسیج را آغاز کردیم. خوشبختانه در نخستین تجربه کشت با رعایت اصول و استاندارد های کار توانستیم میزان تولید خوب و قابل توجهی داشته باشیم و همین امر سبب شد که اشتیاق ادامه کار را داشته باشیم. و با افزایش سطح واحد کشت و برداشت محصول بیشتر و ایجاد اشتغال برای چند فرد دیگر، تحمل مشکلات عرضه و توزیع و فروش قارچ نیز برای ما راحت تر باشد. و سبب گردد که ما به عنوان یک کار آفرین و به عنوان یک فعال اقتصادی معرفی شویم.

انگیزه شروع کار تولید پروش قارچ از کجا شروع شد و شما در حال حاضر برای چند نفر اشتغال زایی داشتید؟

با تغییر شرایط آب و هوایی و نامساعد شدن وضعیت کشاورزی در بیشتر مناطق کشورمان بویژه در منطقه قهاوند که چندین سال است که با مشکل کمبود آب کشاورزی و فرورفتگی ها و چاله های زمینی روبرو شده است، ادامه سکونت در این منطقه و اشتغال با مشکل مواجهه شده است. بنابراین یکی از انگیزه های اصلی ما برای احداث این کارگاه تولیدی ایجاد اشتغال و تولید محصولات کشاورزی با حداقل مصرف آب با توجه به شرایط اب و هوایی بوده است. خوشبختانه با احداث این کارگاه توانستیم برای ۶ نفر نیروی خانم و ۲ نفر نیروی آقا اشتغال ایجاد نمائیم، اگرچه این شغل به صورت مقطعی است اما از اینکه در یک مقاطعی از سال نیز می توانیم سبب کسب درآمد برای سایر افراد نیز باشیم، از این موضوع بسیار خوشحالم و انشا ا… که این کار در سطح گسترده تری و با بکارگیری روش های پیشرفته تری سبب اشتغال بیشتر گردد.

فکر می کنید مجموعه عوامل موفقیتتان تا به حال چه بوده است؟

اولین و مهم ترین راهنما و پشتوانه در آغاز و ادامه هر فعالیتی توکل بر خداوند است. کشت قارچ از جمله فعالیت هایی است که نیازمند حوصله وتوان بالاست که هر دو در سایه توکل به خدا فراهم می گردد. وجود پشتوانه خانوادگی نیز مورد مهم دیگری است که همسر و فرزندانم با تشویق و دلگرمی هایشان نقش مهمی در کار من داشته اند. احساس رضایت از کار گروهی و اعتماد و همکاری متقابل نیروهای کاری عامل مهم دیگری است که در موفقیت ما نقش داشته است. همسرم نیز همواره با تحمل سختی ها در کشت و فروش قارچ همواره همراه من بوده است و بر خلاف دیدگاه های منفی که به اشتغال زنان در شهرهای کوچک وجود دارد، ایشان همواره مشوق من بوده اند. و همکاری و مشارکت خواهرم نیز یکی از عوامل موفقیت ما در کشت و فروش بود که در ادامه ایشان نیز خود را معرفی خواهند کرد.

خانم پروین افشار خودتان را معرفی کنید و از نقشی که به عنوان یک بانوی ایرانی در فعالیت کشت قارچ داشته اید بفرمائید:

با نام و یاد خداوند متعال، بنده پروین افشار هستم و در منطقه قهاوند متولد شده ام و ۳ سال هست که به همراه خواهرم به کشت قارچ دکمه ای در کارگاه مشغول هستیم. بنده در رشته دکترا مدیریت بازاریابی تحصیل کرده ام و نیز در تولید قارچ و آموزش و مشاوره کشت نیز فعالیت داشته ام. در حال حاضر در سطح استان همدان نزدیک به ۲۵۰ واحد کارگاهی و خانگی در حال فعالیت هستند که با سرمایه های شخصی و حمایت برخی نهادها شروع به فعالیت کرده اند. در طول ۲۰ سال گذشته تا کنون کشور ما از نظر رشد تولید و مصرف قارچ رتبه نخست را در جهان دارد و این رتبه نشانگر این است که با بهره گیری از روش های مدرن این فعالیت می تواند در آینده تاثیر مثبت بیشتری بر روند تولید و رشد اقتصادی و صادرات غیر نفتی کشور ما داشته باشد و از طرفی سبب ایجاد اشتغال بیشتری گردد. اما همانند سایر حوزه ها نیازمند آموزش فنی و تخصیص سرمایه است که به نظر می رسد بخش خصوصی به تنهایی نمی تواند این مسیر را طی نماید. از سویی دیگر ضروری است که قارچ به عنوان یک محصول غذایی مفید در سبد مصرفی تمام افراد کشور گنجانده شود چرا که با دارا بودن خواصی نظیر منبع غنی پروتئین و ویتامین D و اسید فولیک نقش مهمی در افزایش ایمنی بدن و جلوگیری از خستگی، جلوگیری از پوکی استخوان و افزایش جذب ویتامین ها، دارد. همچنین به علت پایین بودن اسید اوریک آن بسیاری از پزشکان مصرف آن را برای سالمندان و مبتلایان به نقرس وبیماریهای مربوطه توصیه کرده‌اند . از طرفی دارای ویتامین‌های B2 – B1-B12 – B6 – C و H است که برای محافظت از پوست و ایجاد آلرژی در بـدن ، سلامت سیستم عصبــی، سلامت پوست و چشـم و بافتـهای بدن ، تشکیل اسیــدهای چرب ضروری در سیستم عصبی و ماهیچه‌ها ، درمان کم‌خونی و جلوگیری از بروز ضایعات در مغز و ستون فقرات نقش اساسی دارند که البته در صورت استفاده از روش‌های صحیح پخت‌، فریز و خشک کردن خواص تمام این ویتامین‌ها حفظ می‌گردد .همچنین حاوی مقادیر بسیار مناسبی از مواد معدنی شامل : پتاسیم ، فسفر، منگنز، مس، آهن و کلسیم می‌باشد . دارای درصد بسیار کمی چربی و کالری و مقادیر مطلوبی از لیستین که عامل پایین آورنده چربی خون است می‌باشد، بنابراین در رژیم های لاغری بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد . این غذای سلامت و تندرستی Health Food سرشار از انواع آنتی‌اکسیدانت‌ها از جمله « لنتیان » است که خاصیت ضد سرطانی دارند .بنابراین با وجود این فواید مصرف ان برای افراد ضروری است. اما برای استمرار تولید، تولیدکنندگان نیاز به حمایت و برنامه ریزی های اساسی در بیمه محصولات و نظام بازاریابی و قیمت گذاری منسجم دارند که نیازمند توجه انجمن تولید کنندگان قارچ ایران است. خوشبختانه این فعالیت ما سبب تشویق سایر زنان علاقه مند به فعالیت نیز گردید. البته امیدواریم که مسئولین حمایت های مستمر را از این افراد داشته باشند.

فشار کار و سختی ها را چگونه تحمل می کنید؛ با حجم کاری بالایی که دارید؟ چطور احساس و روحیه تان را زنده نگه می دارید و آن را تقویت می کنید؟

عوامل رضایت و موفقیت در هر کاری به دو دسته تقسیم می گردد برخی عوامل روحی و احساسی هستند و برخی عوامل منطقی که عوامل روحی نیازمند مشارکت اعضای خانواده، دلگرمی ها و افزایش میزان تولید و فروش و برخی عوامل دیگر است . عوامل منطقی نیز شامل یادگیری مهارت ها و فنون و روش های صحیح کشت و مراقیت و برداشت محصول می باشد که در هر دوره کشت با افزایش تجربه میزان ریسک و میزان خطرات کشت کاهش می یابد. فعالیت تولیدی احساس سرزندگی و روحیه به فرد می دهد. بنده از ابتدا نیز به کشت قارچ علاقه مند بودم و از انجایی که یکی از بزرگترین و اولین واحد تولید قارچ با عنوان واحد کشت و صنعت قارچ سینا در شهر همدان دایر بود و سال ها با تبلیغات فراوان نقش بسزایی در فرهنگ سازی مصرف قارچ و سلامت افراد در کشور داشت، همین امر سبب شد تا بنده مطمئن باشم که چون مردم همدان نسبت به قارچ شناخت بیشتری دارند بازار فروش هم میسر خواهد بود و با علاقه و اطمینان بیشتری به تولید بپردازم.

مهمترین و بزرگترین تصویری که از خودتان در حضورتان روی زمین و در جامعه دارید چیست؟

هدف از خلقت هر انسانی رسیدن به کمال است. خدمت به جامعه و خدمت به افراد و مشارکت هر چند کوچک در اقتصاد و تولید کشور حس سودمند بودن و هدف دار بودن را به من می دهد اما فکر می کنم هنوز با آن تصویر و نقش موردنظر که می توانم احساس رضایت و سودمندی بیشتری داشته باشم فاصله زیادی هست و باید تلاش و کوشش بسیاری را به کار بگیرم.

اعتقادات و باورهای کلیدی که شما را در رسیدن به اهدافتان کمک می کنند چیست که اینچنین قدرتمند پیش می روید؟

توکل بر نیروی لایزال خداوند و کمک از او در تمام لحظات. و این که ما رودیم که آسودگی ما عدم ماست.

از بهترین الگوهای زندگیتان در مسیر موفقیت، برای ما بگویید:

اولین الگوی ما زنان حضرت فاطمه زهراست که نمونه بارز یک زن مسلمان و با تدبیر است همچنین یکی از الگوهای موفق مادرم هست که همواره به من تلاش و پایداری مستمر رو آموخته اند. در کشورمان نیز خانم سید فاطمه مقیمی، کارافرین نمونه و مؤسس و مدیر عامل شرکت حمل و نقل بین‌الملل سدیدبار، نمونه معاصر از یک بانوی ایرانی و کارآفرین است.

در کارهایی که وارد می شوید چطور متوجه می شوید که با این کار در جنبه اقتصادی، شهرتی، کارآفرینی و دیگر جنبه ها موفق خواهید شد و دست به انتخاب و انجام آن کار می زنید؟ چگونه تشخیص دادید که با گذاشتن وقت و سرمایه در این حرفه موفق خواهید شد؟

برای اغاز هر فعالیتی در ابتدا باید حال و آینده آن را سنجید این که چقدر آن فعالیت نیازمند منابع فکری و مالی است، چه محدودیت ها و چه مشکلاتی را به همراه دارد، نیازمند بررسی است؟

از طرفی در هر کاری باید امیدوار بود و برای موفقیت باید تلاش کرد و سختی ها را تحمل نمود و دید مثبتی به اینده داشت. هنگامی که تمام تلاش ها به همراه تصمیم گیری های صحیح به کار گرفته شود به تدریج قدم ها به سمت موفقیت برداشته می شود. برای کسب درامد و سرمایه، در ابتدا باید برای ان سرمایه ای را خرج کرد تا بتوان نتیجه گرفت. کشت قارچ نیز نیاز به سرمایه در گردش دارد و باید برای ادامه فعالیت سرمایه کافی داشت.

به نظر شما زنان چگونه می‌توانند حماسه اقتصادی و سیاسی نقش آفرینی کنند؟

در گذشته نیز زنان در فعالیت های اقتصادی مشارکت داشتند اما مانند امروز مشخص نبود و امروزه به علت نیاز جامعه این مشارکت محسوس تر شده است. مشاغل خانگی اقتصادی سبب می گردد که مشارکت زنان در چرخه اقتصادی و تولیدی کشور بارزتر گردد و به تبع مشارکت سیاسی آنان نیز افزایش یابد.

پیشنهاد شما به عنوان یک الگوی نمونه از زن کارآفرین ایرانی به سایر زنان کشورمان چیست؟

هیچ وقت از تلاش هایشان خسته نشوند . حتی ممکن است ما گاهی با وجود تلاش و فعالیت فراوان به نتیجه نرسیم و حتی شکست بخوریم ولی نباید فراموش کنیم که این شکست با تجربیاتی برای ما همراه بوده است.

نظرتان را در مورد بسیج بفرمایید:

بسیج همان گونه که در تعاریف آمده است یک تشکل اجتماعی است که هدف آن تحقق آرمان های والای انسانی هست. در منطقه قهاوند نیز همسو با این تعریف و هدف، بسیج نقش موثری در آموزش و هدایت و تامین امکانات برای فعالیت مفید و موثر نیروهای انسانی داشته است و جا دارد که در این جا از حمایت های بخشدار محترم منطقه و همچنین از تلاش ها و حمایت های خانم قهاوندی فرمانده بسیج خواهران نیز که همواره مشوق و دلسوز بوده اند، تشکری ویژه داشته باشم.

از دیگر اهداف آینده تان برای ما بفرمایید:

با امید و مدد خداوند متعال انشاا… ما قصد داریم که فعالیتمان را در ابعاد وسیع تری گسترش بدهیم و از روش های جدیدتری در کشت استفاده نمائیم که سبب افزایش تولید و با توجه به مسئله کمبود آب، بهروری در مصرف آب می گردد تا انشا ا… بتوانیم اشتغال بیشتری را نیز ایجاد نمائیم.

برای رسیدن به این هدف نیازمند یاری بسیج و بخشداری منطقه در تولید و ایجاد کانال های فروش نیز هستیم. از برنامه های دیگر ما برگزاری نمایشگاه غذاهای با قارچ برای اشنایی با خواص و فواید مصرف قارچ در جهت شناخت و فرهنگ سازی مصرف قارچ و استفاده از نیروی بانوان عزیز با هدف کمک به بانوان بی سرپرست و بد سرپرست منطقه است که امید می رود انشاا… با همکاری مسئولان این برنامه عملی شود.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد