کارنامه خدمات دوساله دولت تدبیر و امید در همدان - پایگاه خبری قهاوند جوان
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
کارنامه خدمات دوساله دولت تدبیر و امید در همدان

عملکرد دولت تدبیر و امید در دو سال گذشته توسعه متوازن بخش های مختلف در استان همدان را به همراه داشته است.

با نگاهی به عملکرد دولت تدبیر و امید در بخش های مختلف در استان همدان می توان دریافت توسعه متوازن با رویکرد عدالت اجتماعی از مهمترین برنامه های دولت در دو سال گذشته بوده است.

رونق اقتصادی رهاورد دولت تدبیر و امید در همدان
معاون برنامه ریزی استانداری همدان گفت: دولت تدبیر و امید در دو سال گذشته اقدامات خوب و موثری بویژه در بخش اقتصادی این استان داشته است.

خسرو سامری ساماندهی واحدهای تولیدی را از جمله مهمترین اقدامات دولت در این استان ذکر کرد و گفت: حدود ۳۰۰ واحد تولیدی که با مشکل جدی با بانک ها مواجه بودند تعیین تکلیف شدند.

وی اضافه کرد: هرکدام از این واحدهای تولیدی بیش از یک میلیارد ریال معوقه بانکی داشتند که با پیگیری و رایزنی های صورت گرفته با بانکها تعیین تکلیف شدند.

وی اظهار کرد: ره آورد این اقدام بزرگ خروج ۱۸۰ واحد تولیدی از معوقات بانکی بود که با گرفتن تسهیلات سرمایه در گردش توانستند تولید خود را افزایش داده و به بازار و تولید بازگردند.

معاون استاندار همدان از دیگر اقدامات دولت در استان همدان را کاهش دو درصدی نرخ بیکاری عنوان کرد و گفت: در بهار سال ۹۳ نرخ بیکاری استان همدان ۸٫۷ درصد بود که این رقم در بهار امسال به ۶٫۷ درصد رسیده است.

سامری جذب اعتبارات عمرانی از محل ملی را اقدام دیگر دولت در استان برشمرد و ادامه داد: با پیگیری های جدی صورت گرفته استان همدان موفق شد از طریق رایزنی با شرکتهای بزرگ سرمایه گذاری از جمله شستا، صندوق بازنشستگی، قرارگاه خاتم الانبیا و قرار گاه قائم سرمایه گذار بخش خصوصی را جذب کند و در طرحهای بزرگ مشارکت داشته باشد که در حال حاضر نیز تعداد زیادی از این طرح ها فعال شدند.

وی در زمینه اقتصاد مقاومتی نیز گفت: در این بخش برای جذب سرمایه گذار و بستر اقتصادی برای سرمایه گذاری و معرفی پتانسیلهای خوب استان در زمینه صنعتی، گردشگری، خدمات و کشاورزی همایش بزرگ سرمایه گذای برگزار شد.
سامری ره آورد این همایش را تفاهمنامه به ارزش ۱۹ هزار و ۶۷۰ میلیارد ریال بین بخش خصوصی عنوان کرد و گفت: از این مبلغ تاکنون شش هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال آن با کشورهایی از جمله عراق، چین و کره مورد موافقت قرار گرفته است.

وی ادامه داد: همچنین طرحهای مختلفی توسط بخش خصوصی در شهرستانهای مختلف آغاز شده که نمونه آن سرمایه گذاری ایرانی عراقی در شهرستان ملایر در زمینه تولید خدمات مفتولی ساختمانی به ارزش ۲۵ میلیون دلار در روز گذشته است.

وی همچنین بحران آب را جدی ترین مشکلات و چالش های استان همدان برشمرد و گفت:مشکلات وچالش های آبی موضوعی است که همه مسوولان و متولیان امر به ان اذعان کرده اند بگونه ای که حتی در آمارهای اعلامی وزارت نیرو همدان جزو استان های دارای تنش آبی قرار گرفته است.

سامری اظهارداشت : ولی با آینده نگری دولتمردان بحران ابی همدان مدیریت شد بگونه ای که با همکاری دستگاه های مسوول بیش از ۹۰۰ حلقه چاه غیر مجاز همدان مسدود شد.

وی ادامه داد: دولت یازدهم نیز برای بهینه سازی مصرف آب و افزایش راندمان، توجه به آبیاری مدرن را دستور کار قرار داد و سازمان کشاورزی موظف شد سالانه ۱۲ هزار هکتار از اراضی همدان را به سیستم ابیاری نوین تجهیز کند و هم اینک استان همدان در این زمینه نه تنها از میانگین کشوری جلوتر بوده بلکه جایگاه نخست را دارد.

اجرای طرح نظام سلامت
رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه پیش از اجرای طرح تحول نظام سلامت جایگاه ایران در آمارهای بین المللی در حوزه بهداشت و سلامت مطلوب نبود ،گفت : با اجرایی شدن این طرح جایگاه ایران در مجامع بین المللی اصلاح و از این طریق کرامت و شان بیماران نیز حفظ شد.

حبیب الله موسوی بهار اظهار کرد: همزمان با اجرای طرح تحول نظام سلامت در بیمارستان های دولتی کشور سهم بیماران از هزینه بستری در بیمارستان های دولتی به حدود شش درصد کاهش یافته و زایمان طبیعی نیز در بیمارستان های دولتی به صورت رایگان انجام می شود.

وی گفت: همچنین در اجرای این طرح بیمارستان ها موظف هستند که دارو و تجهیزات مورد نیاز بیماران را در اختیار آنها قرار داده و از سرگردان کردن بیماران در خارج از بیمارستانها خودداری کنند که اجرای این طرح با کاهش هزینه های درمان زمینه رضایت بسیاری از بیماران را از خدمات بهداشتی درمانی فراهم کرده و آرامش روانی را برای بسیاری از بیماران رنج کشیده به ارمغان آورده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون طرح تحول نظام سلامت در ۱۶ بیمارستان دولتی استان همدان در حال اجرا است ،افزود: در راستای اجرای طرح تحول نظام سلامت از ۱۵ اردیبهشت ماه سالجاری ۱۸۶ پزشک متخصص در ۱۶ بیمارستان استان مقیم شده اند.

پیش از اجرای این طرح ۶۵ درصد هزینه های درمان از جیب مردم پرداخت می شد، اما با اجرای این طرح هم اکنون مردم کمتر از ۱۰ درصد هزینه درمان خود را می پردازند.

وی با بیان اینکه در این طرح علاوه بر کاهش هزینه های درمانی به ارتقا هتلینگ بیمارستانها نیز توجه شده است اضافه کرد: در این بازه زمانی در استان همدان ۱۰۵ میلیارد ریال صرف بهسازی بیمارستان و توسعه تجهیزات و تاسیسات شده است، ۱۵ هزار زایمان طبیعی نیز در راستای اجرای این طرح به صورت رایگان در استان انجام، ۹۳۰ میلیارد ریال به عنوان یارانه سلامت و ۲۰۰ میلیارد ریال صرف خرید تجهیزات بیمارستانی شده است.

وی همکاری دولت در ساخت بیمارستان ۲۲۰ تختخوابی قلب فرشچیان را بسیار مناسب برشمرد و ادامه داد: دولت با همکاری خوب خود توانست نیت خیر خانواده مرحوم فرشچیان را به ثمر بنشاند.

بیمه سلامت ارمغان دولت تدبیر و امید
یکی از بخش های اصلی که مورد تفقد رهبری فرزانه انقلاب نیز قرار گرفت تلاش در جهت بهبود وضعیت بهداشت و درمان است.

آنگونه که از آمارها پیداست تنها در بخش سلامت در ۱۰ ماه گذشته یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار به همدان تخصیص داده شده است.

نگاه کارشناسانه دولت به این بخش و تدبیر دولت یازدهم برای همگانی کردن بیمه سلامت موجب شد یک میلیون و ۱۲۹ هزار نفر در استان همدان زیر پوشش بیمه سلامت قرار گرفته اند.

بگفته مدیرکل بیمه سلامت هم اکنون ۶۳ درصد جمعیت استان همدان زیر پوشش بیمه قرار دارند با این وجود برای قرار گرفتن مردم زیر چتر بیمه سلامت برنامه هایی در دست اجرا است.

هر چند پرداخت هزینه درمان از جمله دلمشغولی و دغدغه بیمار و خانواده وی به شمار می رود ولی آنگونه که سعید فرجی بیان کرده افرادی که تحت پوشش بیمه سلامت ایرانیان قرار دارند بدون پرداخت هزینه ای زیر چتر حمایتی این بیمه قرار گرفته و از خدمات این بیمه درحوزه سلامت استفاده می کنند.

وی گفت: از یک میلیون و ۱۲۹ هزار نفر جمعیت زیر پوشش بیمه سلامت، ۱۳۸ هزار و ۲۴۳ نفر زیر پوشش صندوق کارکنان دولت، ۶۵ هزار و ۷۳۸ هزار نفر زیر پوشش سایر اقشار، سه هزار و ۲۷۵ نفر زیر پوشش صندوق بیمه ایرانیان، ۶۹۵ هزار و ۸۵۸ نفر زیر پوشش بیمه روستائیان و ۲۲۶ هزار و ۳۴۷ نفرنیز تحت پوشش بیمه سلامت همگانی هستند.

وی ادامه داد: هم اکنون ۹۰۵ مرکز در استان همدان طرف قرارداد بیمه سلامت هستند همچنین ۱۹۲ پزشک عمومی، ۲۰۶ پزشک متخصص، ۱۷ پزشک فوق تخصص، ۳۳ دندانپزشک، ۲۱ بیمارستان، ۱۵۹ داروخانه، ۴۸ آزمایشگاه، ۲۹ مرکز پرتو پزشکی، ۳۱ مرکز توانبخشی، ۲۲ درمانگاه، سه جراحی محدود، ۹ شبکه و ۱۳۶ مراکز بهداشتی روستایی طرف قرارداد با بیمه سلامت استان همدان هستند.

توجه به قابلیتهای بانوان در توسعه
مدیرکل امور بانوان استانداری همدان به تشریح اقدامات صورت گرفته در این حوزه پرداخت و گفت: یکی از نکات مورد تاکید این معاونت جلب مشارکت بانوان در فعالیت های فرهنگی و اجتماعی با فراهم کردن زمینه حضور آنها در اجتماع بوده است.

طاهره دوروزی اظهار کرد: بانوان نه تنها در مسایل اجتماعی و فرهنگی بلکه باید در بخش های سیاسی نیز اثر گذار باشند به این منظور نشست های سیاسی برای این طیف از افراد برگزار شده تا شاهد حضور حداکثری بانوان در انتخابات باشیم.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه یکی از معضلات اصلی جامعه افزایش طلاق است به این منظور آموزش زوجین دارای زندگی مشترک زیر پنج سال با عنوان طرح مطلع مهر در دستور کار این مجموعه قرار گرفت.

دوروزی مشارکت در برگزاری نمایشگاه عفاف و حجاب باهدف اطلاع رسانی و آشنایی عموم مردم با تاریخچه و آثار رعایت حجاب و عفاف از دیگر اقدامات صورت گرفته در این حوزه بوده است.

وی از تشکیل شش گروه کاری تخصصی زیر مجموعه کارگروه بانوان و خانواده شامل آموزش بانوان و خانواده، مشاوره خانواده، سلامت، پیشگیری از آسیبهای اجتماعی بانوان، اشتغال بانوان و ورزش همگانی بانوان خبر داد.

وی افزود: هدف این کارگروهها بررسی، شناسایی و پیگیری و مشکلات و پیامدهای بانوان و خانواده در تمامی ابعاد اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی و اقتصادی است.

مدیرکل امور بانوان استانداری همدان اظهار کرد: برای ارائه راهکارهای لازم برای حل مسائل و مشکلات و نیازهای بانوان و خانواده در تمامی ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، آموزشی و بهداشتی نشست های کارگروه بانوان و خانواده به صورت مستمر تشکیل شده و مصوبات مناسبی هم اخذ شده است.

دوروزی، مشارکت فعال و حضور در جشنواره ی بین المللی میراث فرهنگی معنوی و نمایشگاه اصفهان در قالب جشنواره ی بین المللی میراث فرهنگی معنوی، بازدید از کانون های فرهنگی اجتماعی بانوان شهرستان ها با هدف شناسایی کاستی ها و افزایش و تقویت کانون های فرهنگی اجتماعی را از دیگر اقدامات صورت گرفته در این مجموعه ذکر کرد.

وی تاکید کرد: برای تقویت مشاغل و کارگاههای خانگی بانوان و شناسایی بانوان کارآفرین بازدیدهایی از مشاغل کارگاههای خانگی بانوان روستایی و شهری صورت گرفته است.

مدیرکل امور بانوان استانداری همدان اظهار کرد: برنامه جامع حوزه بانوان و خانواده استان طی برنامه پنجم توسعه (۹۴-۹۰) تدوین شده که در آن به اصول اعلام شده در برنامه پنجم توسعه توجه شده است.

دوروزی اظهار کرد: برای بررسی مشکلات و مسائل زنان و خانواده و ارائه راهکار برای رفع آنها دو فقره پژوهش با عناوین بررسی حساس امنیت اجتماعی در بین زنان مشاغل در بخش اشتغال غیر رسمی و نقش دوم با ظاهری زنانه (اشتغال ویترینی) انجام شده است.

وی اضافه کرد: به منظور توانمند سازی و ارتقای کیفی دفتر امور بانوان و خانواده درشناسایی و رفع مسایل و مشکلات حوزه بانوان، تمهیدات لازم برای تشکیل اتاق فکر دفتر امور بانوان صورت گرفته و از این طریق افراد صاحب ایده و نظر نیز شناسایی شدند.

این مقام مسوول، پیگیری برای تحقق بیمه مشاغل خانگی و تعمیم ان به بیمه هنرمندان و قالیبافان صنایع دستی برای برخورداری بیش از ۱۶۰ رشته مشاغل خانگی از خدمات بیمه ارزان قیمت، پیگیری تعیین متولی برای رسیدگی و ساماندهی به امور بانوان بد سرپرست، تلاش در راستای تقویت و توانمند سازی واحدهای امور بانوان فرمانداری ها پیگیری به منظور تقویت کانون های فرهنگی اجتماعی بانوان و تشکل های مردم نهاد فعال در زمینه امور بانوان و خانواده از اهم اقدامات صورت گرفته برشمرد.

وی به بیان رویکردها و محورهای برنامه های حوزه امور بانوان و خانواده در سال ۱۳۹۴ پرداخت و گفت: باتوجه به تعیین شعار سال از سوی مقام معظم رهبری تحت عنوان دولت و ملت، همدلی و همزبانی، دفتر امور بانوان و خانواده استانداری برنامه های سالجاری خود را با سرلوحه قراردادن این شعار برای تحقق اهداف تعیین شده دنبال می کند.

راه محور توسعه

از دیگر رویکردهای دولت تدبیر و امید توسعه و راههای در دست اجرا به منظور ایمن سازی جاده ها برای شاغلان در عرصه حمل و نقل و عمومی و کاربران ترافیک بوده است.

مدیرکل راه و شهرسازی در این ارتباط می گوید: با حمایتهای دولت ۵۰ طرح راه و شهرسازی به ارزش ۹۵۰ میلیارد ریال برای هفته دولت امسال آماده بهره برداری است.

رودباری طرحهای آماده بهره برداری این حوزه را شامل مساکن مهر، توسعه شبکه روشنایی راهها، ارتقا راه فرعی به اصلی، احداث باند دوم بزرگراه و بهسازی و آسفالت راههای روستایی دانست.

بگفته وی روکش آسفالت و ایمن سازی با هزینه ای بالغ بر ۲۸۳ میلیارد ریال از دیگر طرح های آماده بهره برداری حوزه راهداری به شمار می رود.

وی با تشریح اقدامات دولت تدبیر و امید در این استان در حوزه راه و شهرسازی گفت: در یک سال گذشته ۴۷ کیلومتر بزرگراه در این استان آماده شده است و از ابتدای سال جاری نیز ۳۷ کیلومتر راه روستایی تبدیل به آسفالت شده است.

رودباری با بیان اینکه مجوز آسفالته کردن ۱۰ راه روستا برای سال جاری دریافت شده و اعتبارات آن ابلاغ شده است گفت: در بخش سازمان راهداری نیز ۵۳۰ میلیارد ریال اعتبار ابلاغ شده که ۳۰۰ میلیارد ریال آن برای لکه گیری و بهسازی راهها است که ۴۰ درصد آن تخصیص یافته است.

وی یادآوری کرد: سال گذشته یک هزار میلیارد ریال برای زیر ساخت های استان همدان هزینه شده و همچنین برای عملیات راهداری ۲۱۰ میلیارد ریال قیر یارانه ای داده شده است.

وی با بیان اینکه راه آهن تهران به همدان در زمینه زیر ساخت ۹۵ درصد پیشرفت دارد گفت: برای ریل گذاری آن در سفر هیات دولت پیگیری می شود.

تدبیر دولت در کاهش بیکاری
با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید بیشتر واحدهای صنعتی کشور نیمه فعال یا تعطیل شده بودند در استان همدان نیز از یک هزار و ۶۰۰ واحد تولیدی موجود ۶۰۰ واحد تعطیل شده و تنها یک درصد از این تعداد واحدها با ۱۰۰ درصد ظرفیت فعال بودند.
با توجه به شعار دولت برای بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم ، یکی از مهمترین اصلی ترین روش برای تحقق این شعار حمایت از تولید و خلق فرصت های شغلی پایدار بود.

استان همدان که از جمله استان های دارای بیکاری بالا به شمار می رفت با گذشت دو سال از عمر دولت رتبه دوم را در ایجاد زمینه اشتغال و کاهش بیکاری کسب کرد بگونه ای که بگفته مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی همدان در دو سال اخیر با تلاشهای استاندار همدان مبنی بر کاهش آمار بیکاری و هدف قرار دادن موضوع اشتغال به عنوان مسیر توسعه استان نرخ بیکاری طبق گزارش مرکز آمار ایران هم اکنون به ۶٫۷ درصد رسیده است و هم اکنون استان همدان دومین استان کشور از نظر کاهش نرخ بیکاری است.

مسعود اقلامی افزود: طبق آمار سازمان تامین اجتماعی از ابتدای سالجاری تاکنون ماهانه بین ۸۰۰ تا یک هزار نفر به تعداد بیمه شدگان تامین اجتماعی این استان افزوده شده است که این امر به منزله ایجاد مشاغل جدید تلقی می شود.

شکوفایی ورزش و امور جوانان
مدیرکل ورزش و جوانان همدان گفت: هم اکنون ۷۳ طرح عمرانی ورزشی نیمه تمام در سطح استان همدان وجود دارد که نیازمند تخصیص بودجه مالی لازم است.

سیدعبدی افتخاری اظهار کرد: تاکنون ۷۲ میلیارد تومان برای این طرح های عمرانی که متوسط پیشرفت فیزیکی آن ۵۰ درصد است، هزینه شده اما همچنان جزو پروژه های نیمه تمام هستند.

وی خاطرنشان کرد: این طرحهای ملی – استانی شامل سالن های چند منظوره، استخر، زمین چمن، خوابگاه، مجموعه ورزشی بانوان، سالن صخره نوردی، باستانی و نیز تکمیل فاز دوم پیست اسکی بین المللی تاریک دره است.
وی در ادامه با اشاره به بهره برداری از پنج پروژه عمرانی ورزشی همزمان با سفر هیات دولت به استان همدان یادآور شد: استخر شنا کبودراهنگ، سالن چند منظوره بانوان اسدآباد و نهاوند، مجموعه هاکی شهرک بهشتی همدان و سالن چندمنظوره کشتی و رزمی شهرستان رزن از طرحهای در دست افتتاح همزمان با سفر هیات دولت است.

وی تصریح کرد: در مدت دو سال فعالیت دولت تدبیر و امید در استان همدان ۱۵۰۵ فقره مسابقات ورزشی انتخابی استان، ۳۲۳ میزبانی مسابقات قهرمانی کشور، یک هزار ۸۲۹ مورد شرکت در مسابقات قهرمانی کشور، میزبانی سه دوره مسابقات بین المللی، ۱۵۸ بار حضور در مسابقات بین المللی و ۳۷۵ دوره برگزاری کلاسهای آموزشی رقم خورده است.

وی گفت: سرانه ورزشی استان نیز هم اکنون برای هر نفر ۶۲ درصد می باشد و آمار تعداد ورزشکار سازمان یافته فعلی بیش از ۷۰ هزار نفر در ۵۰ رشته ورزشی است.در حال حاضر یک سوم جمعیت استان همدان را جوانان تشکیل می دهند و جایگاه جوانان در جامعه تاثیر گذار و بسیار مهم است و انتظارات آنها نیز باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی گفت: استان همدان در ارزیابیهای وزارت ورزش و جوانان در حوزه ازدواج، سازمانهای مردم نهاد، برنامه های هفته جوان و مناسبتها از استانهای فعال کشور است و در سال ۹۳ با همکاری سمنها بیش از ۱۲۰ برنامه فرهنگی اجرا شد.

وی مهترین برنامه های اجرایی در حوزه جوانان همدان را جشنواره جوان برتر و پیوند آسمانی، همایش رباتیک سراسر کشور، دوره توانمندسازی سمنها، همایش استارتاپ ویکند ( کارآفرینی در فضای مجازی ) ، نمایشگاه جهیزیه، ۲۲ مراسم جشن هفته ازدواج و بیش از دهها برنامه فرهنگی همکاری سمنها عنوان کرد.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد